Siirry sisältöön
Lapsi kaataa vettä aikuisen käsille vesipisteellä.

Hyvinvoinnin edellytykset

Luokka-asteet: 4.-6., 5.-6.
Oppiaineet: draama, kuvataide, terveystieto, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet: 

  • Kerrata lapsen oikeuksien keskeisimpiä osa-alueita. 
  • Pohtia lapsen oikeuksia hyvinvoinnin edellytysten kannalta sekä yhdistää niitä konkreettisiin oman elämän asioihin. 
  • Saada keinoja oman ja muiden hyvinvoinnin edistämiseen. 
     

Ohje: 

1. Ohjeista oppilaita työskentelemään pareittain tai ryhmässä ja kirjaamaan ylös vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 

  • Mitä osa-alueita hyvinvointiin liittyy? 
  • Minkälaisia asioita siihen tarvitaan, että lapsi ja nuori voi hyvin? 

     

2. Käykää läpi oppilaiden kokoamat asiat sekä hyvinvoinnin määritelmää tiivistetysti: 

  • Hyvinvointia voidaan määritellä erilaisin tavoin ja hyvinvointi voi tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. 
  • Kokonaisvaltaisen terveyden voidaan ajatella koostuvan fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista.  
  • Niihin liittyy muun muassa jaksaminen ja kehon hyvinvointi, riittävä uni, terveellinen ravinto, mielenterveys, hyvinvointi ihmissuhteissa ja se, että saa olla oma itsensä ilman syrjimistä ja saa kokea kuuluvansa itselleen merkitykselliseen joukkoon. 

Pohtikaa, millä tavoin lapsen oikeudet vaikuttavat hyvinvointiin toteutuessaan. Entä, jos ne eivät toteudu? Voitte hyödyntää soveltuvin osin UNICEFin Löydä lapsen oikeus! -julisteen kuvaa. 

  •  Oikeus ilmaista omia mielipiteitä ja ajatuksia. 
  • Oikeus oppia ja käydä koulua.  
  • Oikeus viettää vapaa-aikaa ja nauttia kulttuurista. 
  • Oikeus siihen, että ketään lasta ja nuorta ei syrjitä hänen perheensä perusteella tai mistään muusta syystä. 
  • Oikeus terveydenhuoltoon sekä ravintoon. 
     

3. Jatkakaa pari- tai ryhmätyöskentelyä: ohjeista oppilaat kokoamaan kolme vinkkiä siitä, miten jokainen voi edistää omaa ja toisten hyvinvointia omassa arjessaan. Esitelkää vinkit lyhyen videon tai pienen, muille esitettävän esityksen muodossa.

Jaa eri hyvinvoinnin osa-alueet pareille/ryhmille: 

  • Ihmissuhteet 
  • Tunteiden hyvinvointi 
  • Fyysinen hyvinvointi 
     


4. Katsokaa videot/esitykset ja keskustelkaa niiden herättämistä ajatuksista.

Mitä pieniä asioita sinä voit tehdä päivän aikana, että juuri tässä asiassa olisi mahdollista voida hyvin/paremmin? 
Mitä asioita opettajilta ja huoltajilta tarvitaan, jotta he voivat toimia tukeakseen lasten ja nuorten hyvinvointia tässä asiassa? 

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.