Oppilaan ohje: Vahvuudet näkyviin
1. Valitse vaihtoehto a) tai b) opettajan ohjeen mukaan:
a) Aseta toinen kätesi paperille. Piirrä toisella kädellä paperilla olevan kätesi ympäriltä niin, että paperilla on kätesi ääriviiva. Viiva saa olla mutkikas tai katkonainen.
b) Piirrä ihmishahmon ääriviivat. Viiva saa olla mutkikas tai katkonainen. Jätä ihmishahmon ääriviivojen sisäpuolelle paljon tilaa, jotta sinne jää tilaa piirroksillesi ja kirjoituksillesi.
2. Mieti, mitkä ovat sinun vahvuuksiasi.
- Vahvuudet ovat taitoja, kykyjä, ominaisuuksia tai asioita, joista pidät ja jotka saavat sinussa parhaat puolesi esille.
- Vahvuudet ovat asioita, jotka ovat hyväksi sinulle ja muille.
- Jokaisella ihmisellä on vahvuuksia. Vahvuudet voivat liittyä oppimiseen, vapaa-aikaan ja leikkiin, harrastuksiin tai oikeastaan mihin vain, mikä on sinulle tärkeää ja mukavaa. Jonkun vahvuuksia voivat olla esimerkiksi uusien leikkien keksiminen, reiluus tai unelmoiminen.
- Keksi ainakin kolme vahvuutta, jotka sinulla on. Vahvuuksia voi keksiä niin monta kuin vain tulee mieleen.
3. Piirrä tai kirjoita seuraavaksi yksi tai useampi vahvuutesi aiemmin piirtämäsi käden tai ihmishahmon ääriviivojen sisäpuolelle. Jos ääriviivojen sisäpuolelta loppuu tila, jatka piirtämistä ja kirjoittamista ääriviivojen ulkopuolelle. Jos vahvuutesi olisi esimerkiksi kaikkien ottaminen mukaan leikkiin, mikä piirros voisi kuvata tätä vahvuutta? Kirjoita kuvaan myös otsikko: Minun vahvuuteni.
4. Mieti, miten sinun vahvuutesi auttavat sinua edistämään lapsen oikeuksia. Esimerkiksi reiluus vahvuutena auttaa siinä, että kunnioittaa muiden oikeuksia. Keskustelette tästä aiheesta koulussa samalla, kun tutustutte toistenne vahvuuksiin ja piirroksiin.