Anvisningar för eleven: Synliggör dina styrkor
1. Välj alternativ a) eller b) enligt lärarens anvisningar:
a) Lägg din ena hand på pappret. Rita runt handen på papperet med den andra handen, så att du ritar konturen av din hand. Det gör inget fast linjen är krokig eller bruten.
b) Rita konturen av en människokropp. Linjen får vara krokig eller bruten. Lämna mycket utrymme innanför människokroppens konturer, så att där finns utrymme för dina ritningar och
2. Tänk på vilka dina styrkor är.
- Styrkor är färdigheter, förmågor, egenskaper eller sådant du gillar och som får fram det bästa hos dig.
- Styrkor är sådant som är bra för dig och för andra.
- Alla människor har styrkor. Styrkor kan handla om lärande, fritid och lek, hobbyer eller egentligen vad som helst som är viktigt och roligt för dig. Till exempel kan någons styrkor vara att hitta på nya lekar, att vara rättvis eller att drömma.
- Tänk på minst tre styrkor som du har. Du kan komma på hur många styrkor som helst.
3. Rita eller skriv sedan en eller flera av dina styrkor innanför konturerna av handen eller människan du ritat. Om utrymmet inuti konturerna tar slut, fortsätt att rita och skriva utanför konturerna. Om din styrka till exempel är att inkludera alla i leken, så fundera på en hurudan teckning som skulle kunna illustrera den här styrkan. Skriv också en rubrik för din bild: Mina styrkor.
4. Tänk på hur dina styrkor hjälper dig att främja barnets rättigheter. Rättvisa som styrka hjälper till exempel så att man respekterar andras rättigheter. Diskutera om det här i skolan samtidigt som ni bekantar er med varandras styrkor och teckningar.