Flyktspel
Syften
- Att observera glädjen och meningsfullheten i lärandet.
- Att reflektera över barnets rättigheter, särskilt i relation till lärande, genom utskrivna flyktspelsuppgifter.
- Att repetera de viktigaste delområdena i barnets rättigheter.
Förberedelser
- Skriv ut åt eleverna flyktspelsuppgifterna (5 grupper)
- Skriv ut svar på uppgifterna
- Skriv ut kodord (uppgift i grupp)
- Visa/skriv ut affischen Konventionen om barnets rättigheter
Längd
- 45 min
Instruktion åt läraren
1. Tala om för eleverna att ämnet för timmen är barnets rättigheter och i synnerhet de här två artiklarna:
Artikel 28 Rätt till utbildning:
Ett barn har rätt till kostnadsfri grundläggande utbildning. Staten ska främja utbildning och studiehandledning på andra stadiet samt förebygga avbrott i studierna.
Artikel 29 Utbildningen ska vara utvecklande:
Utbildningen ska sträva efter att utveckla barnets individuella färdigheter. Utbildningen ska främja respekt för de mänskliga rättigheterna, för barnets föräldrar samt för den egna kulturen och andra kulturer.
Visa eleverna bilder av elever i klassrum i Moçambique, Ukraina och Ecuador. Fundera över vilka likheter/skillnader ni hittar i klassrummen på bilderna jämfört med ert eget klassrum. Ange de olika sakerna. Bilderna finns här.
Fundera tillsammans med eleverna:
- Vad är det för nytta av att lära sig?
- Vilken betydelse har lärandet och studierna i elevernas liv?
- Vilka saker kan utgöra hinder för att lära sig?
Läraren Zuhuria Rui Goncalves undervisar skolbarn på Landinho Primary School i Zambezian, Moçambique, där orkanen Freddy förstörde skolans vattenpost i mars 2023.
Matematikläraren Tetiana hjälper elever med deras studier i ett klassrum placerat i ett skyddsrum i utkanten av Charkiv i Ukraina.
Merlía, en elev i mitten av bilden, studerar på Ecuadorian Army School i årskurs 6. Bakom honom står läraren Patricia Dután som hjälper eleverna.
2. Visa eleverna affischen Konventionen om barnets rättigheter som kommer att användas i uppgifterna.
- Skriv ut affischen i A4-format för varje grupp, så att de kan använda den under uppgifterna.
- Dela in eleverna i fem grupper.
- Skriv ut och dela ut uppgifterna i flyktspelet till grupperna.
- Grupperna löser självständigt de tre uppgifterna i tur och ordning.
- Svaret på varje uppgift är samtidigt en kod för att gå vidare till nästa uppgift.
- Uppgifterna går igenom de viktigaste delområdena i barnets rättigheter.
- Du kan sätta en tidsgräns för varje uppgift, t.ex. 15–20 minuter, i linje med idén med ett flyktspel.
OBS! Läraren måste visa eleverna denna bild från ett klassrum i Ghana i uppgift 2 för att de ska kunna lösa bilduppgiften. Bilden kan visas genast i början av uppgifterna.
Läraren Theresa undervisar eleverna i en differentierad klass på Abiriw Presby Primary School i den östra regionen av Ghana.
3. När gruppen har genomfört uppgifterna i flyktspelet visas de för läraren, som kontrollerar dem. Skriv ut svar på uppgifterna. Läraren ger gruppen ett eller två av de sju kodorden när gruppen har löst uppgifterna på rätt sätt (skriv ut orden).
Slutligen sätter grupperna ihop en mening av kodorden:
VARJE BARN HAR RÄTT ATT LÄRA SIG.
4. Repetera i korthet barnets rättigheter och fundera till slut:
- Hur lär du dig bäst?
- Vilka saker kan du göra under dagen, för att alla skulle kunna lära sig bättre i skolan?
- Vad krävs det av lärarna och vårdnadshavarna för att de ska kunna stödja barnens och de ungas inlärning?
Mer information till läraren
- Konventionen om barnets rättigheter i korthet
- Bakgrund till konventionen om barnets rättigheter
- Artikel om utmaningar i inlärningen