Hemuppgift: Läskunnighet och känslor
Målsättningar
- Att observera att texter väcker olika känslor och tankar hos oss.
- Att inse att våra tankar och känslor påverkar hur vi förstår en text.
- Att förstå att läskunnighet också innefattar förmågan att identifiera, namnge och uttrycka sina egna tankar och känslor.
Den här uppgiften hör ihop med klassrumsuppgiften “Synliggör dina styrkor”. Läraren kan skicka uppgiften till elevens hem samma dag eller vecka som “Synliggör dina styrkor” behandlas i skolan. I båda uppgifterna bekantar vi oss med Berättelsen om det osynliga barnet.
Instruktioner
1.Läs “Berättelsen om det osynliga barnet” som finns i bilagan. Du kan antingen läsa berättelsen högt och låta barnet lyssna, eller alternativt kan ni turas om att läsa. Bilagan finns längst ned på sidan, efter uppgiftsinstruktionerna.
2. Diskutera berättelsen efter att ni läst eller lyssnat på den. Här följer exempel på frågor för diskussionen:
- Är berättelsen redan bekant för er? När hörde eller läste ni den för första gången?
- Vad var det mest intressanta, trevliga eller spännande i berättelsen?
- Vad var svårt att förstå i berättelsen eller vad kändes konstigt?
- Vad skulle ni vilja säga till det osynliga barnet, Ninni?
- Enligt konventionen om barnets rättigheter har varje barn rätt till lek, vila och fritid samt rätt att uttrycka sin åsikt, förutsatt att det inte kränker andras rättigheter. Hur förverkligades dessa rättigheter i berättelsen?
- Hur kan vi själva hjälpa om någon känner sig osynlig?
3. För vuxna: Läs det korta informationspaketet om betydelsen av läsning i dagens värld. Artikeln behandlar de färdigheter som krävs för att läsa och förstå olika texter och bilder, samt hur läskunnighet främjar förverkligandet av barnets rättigheter.