Klassrummen
Syften
- Att reflektera över barnets rätt till lärande och utbildning genom en bilduppgift.
- Att repetera de viktigaste delområdena i barnets rättigheter.
- Att observera vikten av lärande i olika delområden av livet.
Förberedelser
- Visa undervisningstexten åt eleverna.
- Sänd till eleverna en länk till bildpresentationen. eller i SlideShare.
- Eleverna behöver en smart enhet.
Längd
45 min
Instruktion åt lärare
1. Motivera för eleverna att lektionens ämne fokuserar på följande två barnets rättigheter:
Artikel 28 Rätt till utbildning:
Ett barn har rätt till kostnadsfri grundläggande utbildning. Staten ska främja utbildning och studiehandledning på andra stadiet samt förebygga avbrott i studierna.
Artikel 29 Utbildningen ska vara utvecklande:
Utbildningen ska sträva efter att utveckla barnets individuella färdigheter. Utbildningen ska främja respekt för de mänskliga rättigheterna, för barnets föräldrar samt för den egna kulturen och andra kulturer.
Instruera eleverna att arbeta i par/grupp och dryfta:
- Fundera vilka delområden som sammanhänger med lärandet. På vilka sätt kan man lära sig? Hur lär du dig bäst själv?
- Vad är det som skapar glädje i lärandet?
- Vad har man i allmänhet för nytta av lärande och utbildning i livet?
Skriv upp. Gå igenom svaren tillsammans efter övningen.
2. Titta tillsammans på diapresentationen på tavlan eller från SlideShare. Be eleverna att observera och utforska de klassrumssituationer som visas på bilderna. Fundera över vilka likheter/skillnader eleverna ser i bilderna jämfört med deras egen skola. Gå igenom svaren.
3. Dela med eleverna en länk till undervisningstexten om inlärningsutmaningar eller skriv ut och kopiera texten i förväg och dela ut den till eleverna. Eleverna läser texterna självständigt och svarar på frågorna nedan i sina egna häften.
- Hur många barn blir fortfarande utan utbildning?
- Vilka är globalt de största orsakerna till att ett barn inte kan gå i skola?
- Varför kommer ojämlikheten i barns lärande och utbildning bara att öka i framtiden?
- Varför är lärande och utbildning oerhört viktigt för ett barn?
4. Dela in eleverna i par och be dem välja en av bilderna för arbetet i par. Instruera eleverna:
- att studera bilden noga,
- Läs bildtexten och diskutera den med ett par,
- reflektera över frågorna i slutet av presentationen tillsammans med sin partner. Diapresentationen finns här.
5. Diskutera tillsammans om olika alternativ, som eleverna utvecklade utgående från bilderna. Ni kan ännu vid behov repetera det huvudsakliga i barnets rättigheter.
- Vad allt möjliggör lärande och utbildning för barnen på bilderna?
- Förverkligas samma saker i elevernas eget liv?