Siffror on barnets rättigheter
Syften
- Att med hjälp av siffror bekanta sig med barnets rättigheter och hur de tillgodoses i världen.
- Man övar avrundning och projekträkning med stora tal.
Förberedelser
- Skriv ut åt elevparen / -grupperna uppgiftskopian Siffror om barnets rättigheter.
- Man behöver en räknare i uppgiften.
Längd
30 min
Instruktion åt läraren
1. Tala om för eleverna att uppgiften ansluter sig till de följande två av barnets rättigheter:
7. Rätt till namn och medborgarskap: varje barn ska registreras så snart det föds. Ett barn som föds har rätt till ett namn och en nationalitet och, om möjligt, rätt att känna sina föräldrar och bli vårdad av dem. Nästan en tredjedel av världens barn förblir oregistrerade.
28. Rätt till utbildning: Ett barn har rätt till kostnadsfri grundläggande utbildning. Staten ska främja utbildning och studiehandledning på andra stadiet samt förebygga avbrott i studierna.
2. Fundera tillsammans på hur ett barns liv påverkas om barnet inte registreras eller inte får gå i skola.
Exempel på utmaningar med att inte vara registrerad:
- Utmaning med att få ett pass eller identitetskort, vilket till exempel gör det svårt att resa
- Utmaningar med att få tillgång till primärvård, skola eller socialskydd
- Avsaknad av medborgerliga rättigheter, t.ex. rätten att arbeta lagligt och att rösta
- Avsaknad av formella familjerelationer, t.ex. avsaknad av vårdnadshavare
3. Kopiera elevuppgiftskompendiet Siffror om barnets rättigheter åt paren eller smågrupperna. Instruera eleverna att dryfta och lösa uppgifterna tillsammans och anteckna svaren i kompendiet. Gå till slut igenom uppgifterna tillsammans.
Svar till uppgifterna
1B:
8 091 734 930 ≈ 8 091 700 000
2 415 319 658 ≈ 2 415 300 000
1C:
805 100 000
2A:
2 080 000
2B:
(95% - 79%) : 79 % x 100 = 20,25 %
2C:
10,5 x 0,40 = 4,2 miljoner flickor går ut grundskolan
10,5 x 0,67 = 7,035 miljoner pojkar går ut grundskolan
(7,035 – 4,2) : 4,2 x 100 ≈ 67,5 %
ca 67,5% fler pojkar går ut grundskolan