Sinnen och kontroller
Årskurser: 1.-2., förskola
Läroämne: gymnastik, livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur, omgivningslära
Produkttyper: Uppgifter
Syften
- Att observera olika sätt att lära sig med hjälp av sinnena.
- Att begrunda barnets rättigheter med hjälp av bildkorten.
- Att lära sig att varje barn har rätt att lära sig.
Förberedelser
- Skriv ut Barnets rättigheter-korten (6 st.)
Inlärningsmiljö
- Ute i naturen eller i skolans gemensamma utrymmen
Längd
- 45 min
Instruktion åt läraren
1. Den inledande uppvärmningen består av leken Lär dig med dina sinnen (längd 10 min). Be eleverna att lägga sig/ställa sig på olika platser i omgivningen. Berätta för eleverna att syftet med leken är att observera hur man lär sig genom att använda olika sinnen.
Instruera eleverna:
- Att stå stilla och blunda. Att koncentrera sig på omgivningen med hjälp av enbart hörselsinnet. Vilka ljud kan du höra? Vad lär du dig om din omgivning genom att bara använda din hörsel? Diskutera med eleverna deras svar för varje uppgift.
- Att igen sluta ögonen, vara stilla och tyst och fokusera på luktsinnet. Vilka lukter/dofter känner du? Vad lär du dig om din omgivning bara genom att känna olika lukter?
- Att den här gången hålla ögonen öppna och titta noga på omgivningen. Vad allt kan du lära dig om din omgivning med hjälp av synsinnet?
- Slutligen, om omgivningen är säker, instruerar du eleverna att än en gång blunda och känna på sin omgivning med händer och fötter. Vad lär du dig om din omgivning genom beröring?
2. Fundera och diskutera med eleverna:
- Varför är det betydelsefullt att lära sig nya saker och färdigheter?
- Varför är det viktigt att lära sig läsa, skriva och räkna och i vilka situationer behövs de här färdigheterna?
- Vilka nytta har eleverna av de här färdigheterna i framtiden?
- Borde alla barn i världen ha samma färdigheter?
3. Berätta för eleverna om Konventionen om barnets rättigheter. Barnen har förutom lärandet även andra rättigheter, som tas upp i nästa uppgift.
4. Kontrollarbetet börjar.
- Sprid ut de utskrivna barnrättskorten i omgivningen, t.ex. i träd eller på marken (6 kort).
- Varje kort representerar en av barnets rättigheter.
- Dela in eleverna i sex grupper.
- Eleverna går runt till varje kontroll i tur och ordning, funderar vid kontrollen först med hjälp av bilden vilken rättighet det skulle kunna gälla och läser sedan upp barnets rättighet.
5. Repetera till slut de saker ni lärt er och tänk igenom:
- Hur lär du dig bäst?
- Vilka saker kan du göra under dagen, för att alla skulle kunna lära sig bättre i skolan?
- Hur kan lärarna och vårdnadshavarna stödja barnens inlärning?