Hoppa till innehållet
Flickor i årskurs 5 studerar i sitt nya klassrum efter att en jordbävning förstörde deras skola för ett år sedan.

Stavfel

Årskurser: 1.-3., 3.-6.
Läroämne: livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur, omgivningslära, samhällslära
Produkttyper: Uppgifter

Syften

  • Att observera glädjen och vikten av att lära sig.
  • Reflektera över barns rätt till lärande och utbildning.
  • Att repetera de viktigaste delområdena i barnets rättigheter genom rättstavning.  

Förberedelser

Längd

  •  45 min

Instruktion åt läraren

 1. Tala om för eleverna att ämnet för timmen är barnets rättigheter och i synnerhet de här två artiklarna (Konventionen om barnets rättigheter): 

Artikel 28 Rätt till utbildning:  

Ett barn har rätt till kostnadsfri grundläggande utbildning. Staten ska främja utbildning och studiehandledning på andra stadiet samt förebygga avbrott i studierna.  

Artikel 29 Utbildningen ska vara utvecklande:  

Utbildningen ska sträva efter att utveckla barnets individuella färdigheter. Utbildningen ska främja respekt för de mänskliga rättigheterna, för barnets föräldrar samt för den egna kulturen och andra kulturer. 

 

Visa eleverna bilder av elever i klassrum i Afghanistan (flickor i årskurs 5 som studerar i ett nytt klassrum efter att deras skola förstördes av en jordbävning för ett år sedan) och i Kongo (pojkar på en modersmålslektion på lågstadiet). Reflektera över vad ni tycker är bekant/annorlunda i klassrummen. Namnge de olika sakerna. Bilderna återfinns här. 

Fundera och diskutera med eleverna:  

  • Vad är det för nytta av att lära sig?  
  • Vad är det som ger glädje i lärandet?  
  • I vilka situationer kan man använda inlärda färdigheter? 
  • Borde alla barn i världen lära sig samma saker?  

Om du vill lägga aktiviteter till uppgiften, kan du gå igenom elevernas svar genom att i tur och ordning kasta en boll / ärtpåse etc. från en elev till en annan. Den som får bollen berättar vad hen funderat.  

Flickor i årskurs 5 studerar i sitt nya klassrum efter att en jordbävning förstörde deras skola för ett år sedan.

 

Lågstadiepojkar i en modersmålsklass i Kongo.

 

2. Berätta vad Konventionen om barnets rättigheter innefattar. Presentera affischen Konventionen om barnets rättigheter, som används i uppgiften.  

 

3. Dela ut åt eleverna en utskriven uppgift till eleverna för att utföra den i par. Övningen innehåller felstavade, sammanfattade barnrättigheter.

  • Eleverna letar reda på stavfelen och rättar dem korrekt.
  • Stavningen kan kontrolleras på affischen om Konventionen om barnets rättigheter.
  • Fundera slutligen om orden var begripliga trots att de innehöll stavfel och diskutera om stavfel är ett hinder för inlärning.
  • Påminn dem om att alla gör misstag och att det finns mycket större utmaningar när det gäller inlärning. Stavfel är bara en konsekvens av de utmaningar som lärandet innebär. 

 

4. Diskutera hur de viktigaste av barnets rättigheter syns i elevernas eget liv.

  • Eleverna funderar parvis på tre konkreta saker.
  • Gå igenom elevernas svar. 

 

5. Fundera om barnens rättigheter tillgodoses på samma sätt för barnen på den bild som sågs i början. Diskutera om svaren. Fundera till slut: 

  • Hur lär du dig saker och ting bäst?  
  • Vilka saker kan du göra under dagen, för att alla skulle kunna lära sig bättre i skolan? 
  • Hur kan lärarna och vårdnadshavarna stödja barnens inlärning? 

 

Mer information till läraren

Hemuppgift åt eleven och vårdnadshavaren 

Fundera tillsammans med barnet:

  • På hur mycket uppmärksamhet som ägnades åt stavning under vårdnadshavarens barndom.
  • Diskutera vilka likheter och skillnader ni kan hitta mellan barnets och vårdnadshavarens skolgång.
  • Vilken betydelse har lärande och utbildning haft i vårdnadshavarens liv? 

Öppna bilagan

På Svenska

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.