Hoppa till innehållet

Utmaningar i lärandet

En flicka i ett tomt klassrum i Ukraina.

Hälften av världens skolelever kan inte läsa, skriva eller räkna ordentligt. Det finns många anledningar till att det är svårt att lära sig i skolan. Om en elev inte kan läsa är det svårt att lära sig andra färdigheter som lärs ut i skolan.

Ett barns rätt till utbildning omfattar rätten att lära sig. Inlärning öppnar dörrar till möjligheten att bygga ett eget liv. Alla barn har rätt att få det stöd de behöver för att lära sig och att få gå i skola i en trygg miljö. Ändå leder inte skolgången till lärande för alltför många barn runt om i världen. 
 
Mer än 600 miljoner barn runt om i världen når inte upp till miniminivåerna i läsning och matematik, trots att två tredjedelar av dem går i skola. Barn som inte går i skola ligger ännu längre efter när det gäller grundläggande läs-, skriv- och räknefärdigheter. 

Varför får barn inte gå i skola eller varför lär de sig inte i skolan? 

Barn nekas utbildning av olika skäl. Fattigdom är fortfarande ett av de mest ihållande hindren. Barn som lever i situationer med ekonomisk instabilitet, politisk instabilitet, konflikter eller naturkatastrofer löper större risk att hamna utanför skolan - liksom barn med funktionsnedsättning eller från etniska minoriteter. I vissa länder är flickors möjligheter till utbildning fortfarande mycket begränsade. 
 
Brist på utbildade lärare i skolorna, otillräckligt undervisningsmaterial och dålig infrastruktur, bristfälliga lokaler, inkompetenta lärare, undervisningsmetoder som baserar sig på utantillinlärning och stora klasser gör det svårt för många elever att lära sig. Andra kommer till lektionerna alltför hungriga, sjuka eller utmattade av arbete eller hushållssysslor för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. 
 
Ojämställdheten bland världens barn ökar i och med den digitala tidsåldern: majoriteten av världens barn i skolåldern har inte tillgång till internet hemma, vilket begränsar deras möjligheter att förbättra sitt lärande och utveckla sina färdigheter. 

Utbildning påverkar ett barns framtid 

Utan utbildning av god kvalitet möter barn betydande hinder för sysselsättning senare i livet. De är mer benägna att drabbas av negativa hälsoeffekter och mindre benägna att delta i beslut som påverkar dem - vilket hotar deras förmåga att forma en bättre framtid för sig själva och sina samhällen. 
 
Utbildning och kompetensutveckling av god kvalitet måste vara rättvis och inkluderande för alla barn och ungdomar, oberoende av vem de är eller var de bor. 

Så här stödjer UNICEF barns utbildning och lärande 

Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. UNICEF arbetar i 147 länder runt om i världen för att tillhandahålla högkvalitativa inlärningsmöjligheter som förbereder barn och ungdomar med den kunskap och de färdigheter de behöver för att lyckas. 
 
UNICEF gör en särskild insats för att nå barn som är utestängda från utbildning och lärande på grund av kön, funktionsnedsättning, fattigdom, etnicitet eller språk. Att lära sig är varje barns rättighet. 
 
UNICEF utvecklar och övervakar också kvaliteten på barns lärande i många länder. Men för ett högkvalitativt lärande krävs en trygg och vänlig miljö, kvalificerade och motiverade lärare och undervisning på språk som eleverna förstår. Det krävs också att inlärningsresultaten övervakas och beaktas i undervisningen. 
 
UNICEF tillhandahåller också utbildning för barn i nödsituationer. Barn som drabbas av till exempel konflikter och naturkatastrofer har ett akut behov av utbildningsstöd. Kriser stoppar inte bara barnens lärande utan försvagar också deras prestationer. 
 
Källa: Education | UNICEF