Aisteja ja rasteja
Luokka-asteet: 1.-2., esiopetus
Oppiaineet: katsomusaineet, liikunta, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät
Tavoitteet
- Havainnoida aistien avulla erilaisia tapoja oppia.
- Pohtia kuvakorttien avulla lapsen oikeuksia.
- Oppia, että jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen.
Oppimisympäristö
- Ulkona luonnossa / koulun yleisissä tiloissa
Ennakkovalmistelut
- Tulosta Lapsen oikeus -kortit (6 kpl)
Kesto
- 45 min.
Opettajan ohje
1. Alkulämmittelyksi toteutetaan Opi aistien avulla -leikki (kesto 10 min). Pyydä oppilaita makaamaan / seisomaan eri puolille ympäristöä. Kerro oppilaille, että leikin tarkoituksena on havainnoida, miten voi oppia käyttämällä eri aisteja.
Ohjeista oppilaita:
- Olemaan hiljaa paikallaan ja sulkemaan silmät. Keskittymään ympäristöön käyttämällä ainoastaan kuuloaistia. Mitä ääniä kuulet? Mitä opit ympäristöstäsi pelkästään kuuloaistin avulla? Jokaisen tehtävän keskustellaan yhdessä oppilaiden vastauksista.
- Sulkemaan jälleen silmät, olemaan hiljaa paikallaan ja keskittymään hajuaistiin. Mitä hajuja / tuoksuja haistat? Mitä opit ympäristöstäsi pelkästään erilaisten hajujen perusteella?
- Pitämään silmät tällä kertaa auki ja katselemaan tarkasti ympäristöä. Mitä kaikkea opit ympäristöstäsi näköaistin avulla?
- Lopuksi, jos ympäristö on turvallinen, ohjeista oppilaita sulkemaan vielä kerran silmät ja tunnustelemaan ympäristöään käsillä ja jaloilla. Mitä opit ympäristöstäsi kosketuksen kautta?
2. Pohdi ja keskustele oppilaiden kanssa:
- Miksi on merkityksellistä oppia uusia asioita ja taitoja?
- Miksi on tärkeää oppia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan ja missä tilanteissa näitä tarvitaan?
- Mitä hyötyä näistä taidoista on oppilaille tulevaisuudessa?
- Pitäisikö kaikilla maailman lapsille olla samat taidot?
3. Kerro oppilaille Lapsen oikeuksien sopimuksesta. Lapsilla on oppimisen ja koulutuksen lisäksi myös muita tärkeitä oikeuksia, joista muutamia nostetaan esille seuraavassa tehtävässä.
4. Siirtykää rastityöskentelyyn.
- Jaa tulostetut Lapsen oikeus -kortit ympäristöön esimerkiksi puihin tai maahan (6 kpl).
- Jokainen kortti esittelee yhden lapsen oikeuden.
- Jaa oppilaat kuuteen ryhmään.
- Oppilaat kiertävät ryhmissä jokaisen rastin vuorotellen ensin pohtien rastilla kuvan avulla, mikä oikeus voisi olla kyseessä ja sen jälkeen lukien lapsen oikeuden.
5. Lopuksi kerratkaa opittuja asioita ja pohtikaa:
- Miten sinä opit parhaiten?
- Mitä asioita sinä voit tehdä päivän aikana, jotta kaikki voisivat oppia paremmin koulussa?
- Miten opettajat ja huoltajat voivat tukea lasten oppimista?