Siirry sisältöön
Tytöt istuvat koululuokan lattialla Afganistanissa

Kirjoitusvirheet

Luokka-asteet: 1.-3., 3.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet

  • Havainnoida oppimisen iloa ja merkitystä.
  • Pohtia lapsen oikeutta oppimiseen ja koulutukseen.
  • Kerrata lapsen oikeuksien keskeisimpiä osa-alueita oikeinkirjoituksen kautta.  

Ennakkovalmistelut

Kesto

  • 45 min. 

Opettajan ohje 

1. Kerro oppilaille, että tunnin aiheena ovat lapsen oikeudet ja erityisesti nämä kaksi artiklaa Lapsen oikeuksien sopimuksesta:

Artikla 28 Oikeus koulutukseen:  

Lapsella on oikeus käydä ilmaiseksi peruskoulua. Valtion on edistettävä toisen asteen koulutusta ja opinto-ohjausta sekä ehkäistävä koulunkäynnin keskeyttämistä. 

Artikla 29 Koulutuksen tulee olla kehittävää: 

Koulutuksen tulee pyrkiä kehittämään lapsen kasvua täyteen mittaansa. Koulutuksen tulee edistää ihmisoikeuksien, lapsen vanhempien sekä oman ja muiden kulttuurien kunnioittamista.  

 

Näytä oppilaille kuvat oppilaista luokkahuoneissa Afganistanissa ja Kongossa.

Pohdi ja keskustele oppilaiden kanssa:  

  • Nimetkää eri asioita.
  • Mitä tuttua/erilaista löydätte luokista?
  • Mitä hyötyä oppimisesta on?  
  • Mikä oppimisessa tuottaa iloa?  
  • Missä tilanteissa opittuja taitoja voi käyttää? 
  • Pitääkö kaikkien maailman lapsien oppia samoja asioita?  

Jos haluat lisätä tehtävään toiminnallisuutta, voitte käydä oppilaiden vastauksia läpi heittelemällä vuorotellen palloa / hernepussia oppilaalta toiselle. Pallon saaja kertoo pohdintansa.  

5-luokan tytöt opiskelevat uudessa luokassaan maanjäristyksen tuhottua heidän koulunsa vuosi sitten. 

Alakoulun poikia äidinkielen tunnilla Kongossa. 

 

2. Kerro, mitä Lapsen oikeuksien sopimus sisältää. Esittele juliste Lapsen oikeuksien sopimuksesta, jota käytetään tehtävässä.

 

3. Jaa oppilaille paritehtävää varten tulostettu Kirjoitusvirheet-tehtävälomake. Tehtävä sisältää väärin kirjoitettuja, tiivistettyjä lapsen oikeuksia.

  • Oppilaat etsivät lomakkeesta kirjoitusvirheet ja korjaavat ne.
  • Oikeinkirjoituksen voi tarkistaa Lapsen oikeuksien sopimus -julisteesta.
  • Pohtikaa lopuksi, olivatko sanat ymmärrettäviä, vaikka niissä oli kirjoitusvirheitä.
  • Keskustelkaa, ovatko kirjoitusvirheet este oppimiselle.
  • Muistuta kaikkien tekevän virheitä, ja että oppimiselle on paljon isompiakin haasteita. Kirjoitusvirhe on vain yksi seuraus oppimisen haasteista.

 

4. Keskustelkaa, miten keskeisimmät lapsen oikeudet näkyvät oppilaiden omassa elämässä.

  • Oppilaat pohtivat pareittain kolme konkreettista asiaa.
  • Käsitelkää oppilaiden vastaukset. 

 

5. Miettikää, toteutuvatko lapsen oikeudet samalla tavalla alussa nähdyn kuvan lapsilla. Keskustelkaa vastauksista. Lopuksi pohtikaa: 

  • Miten sinä opit asioita parhaiten?  
  • Mitä asioita sinä voit tehdä päivän aikana, jotta kaikki voisivat oppia paremmin koulussa? 
  • Miten opettajat ja huoltajat voivat tukea lasten oppimista?  

 

Lisätietoa opettajalle

Kotitehtävä oppilaalle ja huoltajalle

Pohtikaa yhdessä lapsen kanssa:

  • Kuinka paljon oikeinkirjoitukseen kiinnitettiin huomiota huoltajan lapsuudessa?
  • Keskustelkaa, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja löydätte lapsen ja huoltajan koulunkäynnistä.
  • Mitä merkitystä oppimisella ja koulutuksella on ollut huoltajan elämässä?    

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.