Mitkä ovat minun oikeuteni ja vahvuuteni? 4.-6.-lk
Tavoitteet:
- Huomata, että jokaisen omat vahvuudet pääsevät paremmin esiin, kun lapsen oikeudet toteutuvat.
- Tutustua lapsen oikeuksiin ja tunnistaa omia vahvuuksia.
- Huomata, että jokaisella on keinoja edistää lapsen oikeuksien toteutumista.
Opettajan ohje:
1. Jaa oppilaille oppilaan ohje tehtävään. Tehtävän voi tehdä yksilötehtävänä, pareittain tai pienryhmissä.
2. Keskustelkaa tehtävän tekemisen jälkeen yhteisesti:
- Oliko lapsen oikeuksissa jotakin uutta tai yllättävää, mistä ette olleet kuulleet aiemmin?
- Millaista oli pohtia omia vahvuuksia? Mikä siinä oli helppoa? Entä mikä vaikeaa?
- Millaisia vahvuuksia löysitte?
- Entä kenelle haluaisitte kertoa lapsen oikeuksista?
- Mitkä voisivat olla hyviä keinoja kertoa lapsen oikeuksista jollekulle, joka ei ole kuullut niistä vielä?
3. Kootkaa yhteen oppilaiden ideat lapsen oikeuksien kertomisesta ja kertokaa niistä tai niiden avulla lapsen oikeuksista koko koulun yhteisessä aamunavauksessa tai kevätjuhlassa.
Lapsen oikeuksien sopimuksen tarkoitus on turvata lapsen oikeuksien toteutuminen. Lapsen oikeuksien sopimus koskee kaikkia maailman lapsia, mutta se ei toteudu kaikkialla. Lapsen oikeuksien sopimus on laadittu, jotta lasten oikeudet toteutuisivat kaikkialla. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman valtioiden välinen yhteinen sopimus, jota kaikkien aikuisten on noudatettava. Lisätietoa: Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä | UNICEF