Siirry sisältöön

Nuorten erilaiset tilanteet – hyppää rooliin!

Luokka-asteet: 7.-9., toinen aste
Oppiaineet: draama, katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus

Tavoitteet

  • Konkretisoida koulunkäynnin esteitä ja haasteita kehittyvässä
    maassa
  • Pohtia nuorten omalla äänellä kertomia yhdenvertaisuuden ja
    sukupuolten tasa-arvon kysymyksiä
  • Käsitellä roolin kautta nuorten erilaisia tilanteita lapsen oikeuksien toteutumisen kannalta

 

Ohjeet

1. Valmistelut: järjestä tilaa liikkua ja kiinnitä eri puolille huonetta seinille väittämät liitteestä.


2. Ohjeista oppilaat roolityöskentelyyn:

  • Siirtykää seisomaan keskelle tilaa.
  • Jokaiselle jaetaan roolikortti. Älä näytä korttia muille.
  • Lue huolella teksti. Sinun ei tarvitse esittää kortin henkilöä, eikä sinun tarvitse vastata kysymyksiin roolista. Pohdi mielessäsi, minkälaista kortissa kuvatun henkilön elämä voisi olla.
  • Kuuntele seuraavat väittämät. Samat väittämät löytyvät seiniltä. Jos ajattelet, että väittämä pitää paikkansa korttisi henkilön kohdalla, siirry seinällä olevan saman väittämän luokse. Muutoin jää seisomaan paikallesi.
  • Opettajan ohjeesta palaa takaisin keskelle ja kuuntele seuraava väittämä.


Väittämät

  • Käyn koulussa.
  • Käyn harrastuksissa ja minulla on kivoja omia tavaroita.
  • Asun turvallisesti ja mukavasti.
  • Voin käydä koulun loppuun ja uskon, että voin opiskella itselleni ammatin.
  • Minun ei tarvitse olla huolissani siitä, että perheelläni ei ole varaa koulunkäyntiini.
  • Minun ei tarvitse tehdä aikuisten töitä ja saan elää lapselle/nuorelle kuuluvaa elämää.

 

3. Keskustelkaa yhteisesti:

  • Miltä tuntui, jos roolissasi pääsit siirtymään väittämien luo ja lapsen oikeudet toteutuivat roolisi kohdalla? Mitä ajatuksia herätti, kun moni muu jäi paikoilleen?
  • Mitä ajatuksia herätti, jos et päässyt siirtymään juuri lainkaan väittämien luo ja roolihenkilösi oikeudet eivät toteutuneet?


4. Katsokaa video Koulutuksen jumalatar koulunne materiaalipankista ja keskustelkaa pareittain:

  • Mitkä asiat estävät tai uhkaavat päähenkilöiden tulevaisuudenhaaveita?
  • Millä tavalla he haluavat itse vaikuttaa tulevaisuuteensa?
  • Mitä epäkohtia videon päähenkilöt nostivat esiin liittyen ihmisoikeuksiin?
  • Mitä UNICEF tekee Nepalissa, jotta tyttöjen ja kaikkien lasten ja nuorten oikeus koulunkäyntiin toteutuisi?


5. Purku, käykää läpi yhteisesti:
Lapsen oikeudet koskevat jokaista alle 18-vuotiasta ja lähes kaikki maailman valtiot on sitoutuneet niihin. Aikuisten velvollisuus on huolehtia esim. siitä, että lasten ja nuorten äänelle on tilaa kuulua ja että heillä on mahdollisuus vaikuttaa.

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.