Nuorten erilaiset tilanteet – hyppää rooliin!
Luokka-asteet: 7.-9., toinen aste
Oppiaineet: draama, katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tavoitteet
- Konkretisoida koulunkäynnin esteitä ja haasteita kehittyvässä
maassa - Pohtia nuorten omalla äänellä kertomia yhdenvertaisuuden ja
sukupuolten tasa-arvon kysymyksiä - Käsitellä roolin kautta nuorten erilaisia tilanteita lapsen oikeuksien toteutumisen kannalta
Ohjeet
1. Valmistelut: järjestä tilaa liikkua ja kiinnitä eri puolille huonetta seinille väittämät liitteestä.
2. Ohjeista oppilaat roolityöskentelyyn:
- Siirtykää seisomaan keskelle tilaa.
- Jokaiselle jaetaan roolikortti. Älä näytä korttia muille.
- Lue huolella teksti. Sinun ei tarvitse esittää kortin henkilöä, eikä sinun tarvitse vastata kysymyksiin roolista. Pohdi mielessäsi, minkälaista kortissa kuvatun henkilön elämä voisi olla.
- Kuuntele seuraavat väittämät. Samat väittämät löytyvät seiniltä. Jos ajattelet, että väittämä pitää paikkansa korttisi henkilön kohdalla, siirry seinällä olevan saman väittämän luokse. Muutoin jää seisomaan paikallesi.
- Opettajan ohjeesta palaa takaisin keskelle ja kuuntele seuraava väittämä.
Väittämät
- Käyn koulussa.
- Käyn harrastuksissa ja minulla on kivoja omia tavaroita.
- Asun turvallisesti ja mukavasti.
- Voin käydä koulun loppuun ja uskon, että voin opiskella itselleni ammatin.
- Minun ei tarvitse olla huolissani siitä, että perheelläni ei ole varaa koulunkäyntiini.
- Minun ei tarvitse tehdä aikuisten töitä ja saan elää lapselle/nuorelle kuuluvaa elämää.
3. Keskustelkaa yhteisesti:
- Miltä tuntui, jos roolissasi pääsit siirtymään väittämien luo ja lapsen oikeudet toteutuivat roolisi kohdalla? Mitä ajatuksia herätti, kun moni muu jäi paikoilleen?
- Mitä ajatuksia herätti, jos et päässyt siirtymään juuri lainkaan väittämien luo ja roolihenkilösi oikeudet eivät toteutuneet?
4. Katsokaa video Koulutuksen jumalatar koulunne materiaalipankista ja keskustelkaa pareittain:
- Mitkä asiat estävät tai uhkaavat päähenkilöiden tulevaisuudenhaaveita?
- Millä tavalla he haluavat itse vaikuttaa tulevaisuuteensa?
- Mitä epäkohtia videon päähenkilöt nostivat esiin liittyen ihmisoikeuksiin?
- Mitä UNICEF tekee Nepalissa, jotta tyttöjen ja kaikkien lasten ja nuorten oikeus koulunkäyntiin toteutuisi?
5. Purku, käykää läpi yhteisesti:
Lapsen oikeudet koskevat jokaista alle 18-vuotiasta ja lähes kaikki maailman valtiot on sitoutuneet niihin. Aikuisten velvollisuus on huolehtia esim. siitä, että lasten ja nuorten äänelle on tilaa kuulua ja että heillä on mahdollisuus vaikuttaa.