Siirry sisältöön

Oma satumaailma

Luokka-asteet: 1.-2.
Oppiaineet: katsomusaineet, kuvataide, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet: 

  • Tarkastella satuja ja sankarihahmoja lapsen oikeuksien näkökulmista.   
  • Harjoitella itsensä ilmaisemista satujen ja sankarihahmojen kautta.   

1. Katsokaa Muumilaakso-sarjan alkutunnus Yle Areenasta. Mitä sen perusteella voi päätellä paikasta nimeltä Muumilaakso? Tutkailkaa musiikkia, kuvia ja tunnelmaa.  

  • Keitä siellä asuu? 
  • Millaista siellä on asua? 
  • Millaisia olentoja siellä on? 
  • Millainen tunnelma siellä on? 
  • Mitkä asiat ovat asukkaille tärkeitä?  

 

2. Tutustukaa sen jälkeen lapsen oikeuksiin liitteenä olevan diasarjan avulla. 

Lapsen oikeuksien sopimuksen tarkoitus on turvata lapsen oikeuksien toteutuminen. Lapsen oikeuksien sopimus koskee kaikkia maailman lapsia, mutta se ei toteudu kaikkialla. Lapsen oikeuksien sopimus on laadittu, jotta lasten oikeudet toteutuisivat kaikkialla. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman valtioiden välinen yhteinen sopimus, jota kaikkien aikuisten on noudatettava.  

Koko Lapsen oikeuksien sopimus Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä | UNICEF  

 

3. Suunnitelkaa oma satumaailmanne. Suunnitelkaa sellainen maailma, jossa lapsen oikeudet toteutuvat. Toteuttakaa omasta maailmastanne alkutunnuksen tyyliin kuvitus, joka kertoo, keitä satumaailmassa asuu, millaisia olentoja siellä on ja millaista siellä on asua. Kuvatkaa myös satumaailman tunnelmaa esimerkiksi värien avulla. Tämän tehtävävaiheen oppilaan ohjeen voi jakaa myös kotiin tai koulussa tekemisen tueksi.  

Voitte toteuttaa jokainen oman satumaailmanne tai ryhmän yhteisen satumaailman, joka kootaan esimerkiksi seinälle. Voitte käyttää satumaailman luomiseen esimerkiksi vesivärejä ja värikyniä.  

Pohtikaa, millaisia satuolentoja satumaailmassanne asuu. Millaisia vahvuuksia satuolennoilla on? Miten ne toimivat ja elävät yhdessä omia vahvuuksiaan käyttäen? Missä asioissa satuolennot kaipaavat apua ja toisten tukea?   

Voitte toteuttaa tehtävän tämän vaiheen halutessanne lyhyemmin: Kuvitelkaa ja piirtäkää erilaisia alkutunnuksen inspiroimia satuolentoja. Oman satuolennon voi suunnitella ja piirtää myös kotitehtävänä. Kootkaa piirrokset yhteen esimerkiksi taululle tai seinälle.   

 

4. Kun satumaailman kuvitus on valmis, laatikaa satumaailman asukkaille myös oma perustuslaki tai sopimus, joka kertoo, mitkä yhteiset asiat ovat satumaailman asukkaille tärkeitä. Miten asukkaat ja olennot toimivat, jotta satumaailmassa olisi kaikkien hyvä olla ja elää ja jotta se olisi yhdenvertainen asuinpaikka kaikille? Millainen on hyvä maailma, jossa kaikkien oikeudet toteutuvat?  

 

5. Laatikaa halutessanne jatkotyöstönä tarinoita satumaailman asukkaista ja olennoista. Tarinat voi toteuttaa suullisesti tai kirjoittamalla.   

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.