Oppilaan ohje: Mitkä ovat minun oikeuteni ja vahvuuteni? 4.-6.-lk
Tämä on oppilaan ohje tehtävään Mitkä ovat minun oikeuteni ja vahvuuteni 4.-6.-lk?.
Oppilaan ohje:
1. Tutustu lapsen oikeuksiin alla olevasta listasta. Pohdi ja kirjoita jokaisen alla listatun oikeuden kohdalle jokin vahvuutesi, joka liittyy oikeuteen. Vahvuus voi olla esimerkiksi sellainen taito, jonka avulla voit itse edistää oikeuden toteutumista, kertoa siitä muille tai muuten vahvistaa oikeuden toteutumista omassa elämässäsi. Tee oikeuksista ja vahvuuksista lista tai ajatuskartta. Esimerkiksi: oikeus leikkiä ja levätä, siihen voi liittyä vahvuus keksiä uusia leikkejä tai vahvuus ottaa kaikki mukaan leikkeihin.
2. Esimerkiksi nämä asiat kuuluvat sinun oikeuksiisi:
- Sinulla on oikeus ilmaista mielipiteesi, kunhan se ei loukkaa muita.
- Sinulla on oikeus leikkiä ja levätä.
- Sinulla on oikeus elää mahdollisimman terveenä ja saada tarvittaessa hoitoa.
- Sinulla on oikeus oppia ja käydä koulua.
- Kukaan ei saa syrjiä sinua. Jos sinua syrjitään, aikuisten pitää puuttua asiaan.
- Sinulla on oikeus olla turvassa. Aikuisten pitää suojella lapsia ja puuttua kiusaamiseen.
- Sinulla on oikeus osallistua kaikkiin itsellesi tärkeisiin asioihin.
- Sinulla on oikeus kuulla ja oppia lapsen oikeuksista.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus on lasten oma ihmisoikeussopimus. Lisätietoa: Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä | UNICEF
3. Pohdi omia vahvuuksiasi näiden apukysymysten avulla:
- Mitä teet mieluiten?
- Mikä on suosikkiharrastuksesi?
- Mikä on koulussa suosikkiaineesi?
- Mitä asioita muut ovat kehuneet sinussa?
- Millainen sinä olet?
- Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?
Vahvuudet ovat ominaisuuksia, kykyjä ja taitoja, jotka saavat meistä parhaat puolet esille ja ovat hyväksi myös muille.
Vahvuuksia voivat olla esimerkiksi: sinnikkyys, ystävällisyys, ryhmätyötaidot, urheus, uteliaisuus, luovuus, rehellisyys, innokkuus, reiluus, vaatimattomuus, itsensä arvostaminen, muiden kunnioittaminen, toiveikkuus, kiitollisuus, huumorintaju, anteeksiantavuus, harkitsevaisuus, oppimisen ilo, toisten kannustaminen, ennakkoluulottomuus, tiedonhalu, kekseliäisyys. Lisäksi vahvuuksia voivat olla asiat ja tekemiset, joista pitää eniten tai jotka ovat itselle tärkeitä, esimerkiksi leikkien keksiminen, jalkapallon pelaaminen, piirtäminen tai unelmoiminen.
4. Mieti vielä ainakin yksi keino, miten haluaisit kertoa lapsen oikeuksista jollekulle ihmiselle, joka ei vielä ole kuullut lapsen oikeuksista. Kenelle haluaisit kertoa lapsen oikeuksista? Miten kertoisit lapsen oikeuksista? Esimerkiksi keskustelemalla, tekemällä videon, lähettämällä viestin tai valokuvan. Mitä muita keinoja keksit?