Siirry sisältöön
Theresa-opettaja ohjeistaa oppilaita eriytetyn oppimisen tunnilla Abiriw Presbyn alakoulussa itäisellä alueella Ghanassa.​

Pakopeli

Luokka-asteet: 5.-6.
Oppiaineet: katsomusaineet, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoite

  • Havainnoida oppimisen mielekkyyttä ja koulutuksen merkitystä kuvien avulla.
  • Pohtia tulostettavien Pakopeli-tehtävien avulla lapsen oikeuksia erityisesti suhteessa oppimiseen.
  • Kerrata lapsen oikeuksien keskeisimpiä osa-alueita. 

Ennakkovalmistelut

Kesto

  • 45 min

Opettajan ohje

1. Kerro oppilaille, että tunnin aiheena ovat lapsen oikeudet ja erityisesti nämä kaksi artiklaa Lapsen oikeuksien sopimuksesta:

Artikla 28 Oikeus koulutukseen:  

Lapsella on oikeus käydä ilmaiseksi peruskoulua. Valtion on edistettävä toisen asteen koulutusta ja opinto-ohjausta sekä ehkäistävä koulunkäynnin keskeyttämistä. 

Artikla 29 Koulutuksen tulee olla kehittävää: 

Koulutuksen tulee pyrkiä kehittämään lapsen kasvua täyteen mittaansa. Koulutuksen tulee edistää ihmisoikeuksien, lapsen vanhempien sekä oman ja muiden kulttuurien kunnioittamista.  

 

Näytä oppilaille kuvat oppilaista luokkahuoneissa Mosambikissa, Ukrainassa ja Ecuadorissa. 

Katselkaa kuvia ja pohtikaa oppilaiden kanssa:  

  • Mitä yhtenevää / eroavaa löydätte kuvien luokkahuoneista verrattuna omaan luokkaanne.
  • Nimetkää eri asioita.   
  • Mitä hyötyä oppimisesta on? 
  • Mikä merkitys oppimisella ja koulutuksella on oppilaiden elämässä? 
  • Mitkä asiat voivat toimia esteenä oppimiselle?   

 

Opettaja Zuhuria Rui Goncalves opettaa koululaisia Landinhon alakoulussa Zambezianissa Mosambikissa, missä hirmumyrsky Freddy tuhosi koulun vesipisteen maaliskuussa 2023.

 

Matematiikan opettaja Tetiana auttaa oppilaita opinnoissa koulun alla, pommisuojassa olevassa luokkahuoneessa Harkovan laitamilla, Ukrainassa.

 

Merlía, keskellä kuvaa näkyvä oppilas, opiskelee Ecuadorin armeijakoulussa 6 -luokalla. Hänen takanaan opettaja Patricia Dután auttaa oppilaita. ​

 

2. Esittele oppilaille juliste Lapsen oikeuksien sopimuksesta

  • Tulosta juliste A4-kokoisena joka ryhmälle (5 kpl), jotta he voivat käyttää sitä tehtävien ajan.
  • Jaa oppilaat viiteen ryhmään.
  • Jaa ryhmille tulostetut Pakopeli-tehtävät.
  • Ryhmät ratkaisevat itsenäisesti kolme tehtävää järjestyksessä.
  • Jokaisen tehtävän vastaus on samalla koodi, jolla voi edetä seuraavaan tehtävään.
  • Tehtävät kertaavat keskeisimpiä lapsen oikeuksien osa-alueita.
  • Tehtävään voi liittää aikarajan pakopeli-idean mukaisesti esimerkiksi 15–25 minuuttia. 

HUOM! Opettajan täytyy näyttää oppilaille alla olevaa kuvaa luokkahuoneesta Ghanassa tehtävässä 2, jotta he voivat ratkaista kuvatehtävän. Kuvan voi laittaa näkyville heti tehtävien aluksi. 

Theresa-opettaja ohjeistaa oppilaita eriytetyn oppimisen tunnilla Abiriw Presbyn alakoulussa itäisellä alueella Ghanassa.​

 

3. Kun ryhmä on saanut ratkaistua tehtävät, ne näytetään opettajalle, joka tarkistaa ne. Tulosta tehtävien vastaukset. Opettaja antaa ryhmälle oman koodisanan (tulosta ja leikkaa sanat), kun ryhmä on ratkaissut tehtävät oikein.

Viimeisenä tehtävänä ryhmät kokoavat yhdessä koodisanoista virkkeen:

JOKAISELLA LAPSELLA ON OIKEUS OPPIMISEEN. 

 

4. Lopuksi kerratkaa lapsen oikeuksien sopimusta lyhyesti ja pohtikaa: 

  • Miten sinä opit parhaiten? 
  • Mitä asioita sinä voit tehdä päivän aikana, että kaikki voisivat oppia paremmin koulussa? 
  • Mitä asioita opettajilta ja huoltajilta tarvitaan, jotta he voivat tukea lasten ja nuorten oppimista? 

 

Lisätietoa opettajalle

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.