Sosiaalinen hyvinvointi kouluympäristössä
Tavoitteet:
- Tutustua lapsen oikeuksiin sekä sosiaalisen hyvinvoinnin käsitteeseen ja sen eri alueisiin.
- Tutkia sosiaalisen hyvinvoinnin toteutumista kouluympäristössä.
- Huomata, että jokaisella on mahdollisuus edistää lapsen oikeuksien toteutumista kouluympäristössä.
Ohje
1. Katsokaa video lapsen oikeuksista. Kerratkaa lisäksi yhteisesti YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen artiklat UNICEFin kokoaman tiivistelmän avulla.
2. Kerro oppilaille, että YK:n Lapsen oikeuksien sopimus sisältää velvoitteen turvata lasten hoivan ja huolenpidon.Jokaisella lapsella on oikeus esimerkiksi terveyteen, riittävään ravintoon ja elintasoon sekä turvalliseen ympäristöön. Kerro myös, että tärkeä osa ihmisen hyvinvointia on sosiaalinen hyvinvointi, eli se, miten voimme erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ja ympäristöissä sekä ihmissuhteissamme.
Jakautukaa sitten pienryhmiin ja laatikaa ryhmäkeskusteluiden avulla määritelmät seuraaville sosiaaliseen hyvinvointiin liittyville käsitteille.
- Yhteisöllisyys
- Läheisyys
- Vuorovaikutus
- Perhe
- Tunnetaidot
- Ryhmätaidot
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Muistuta oppilaita, että määritelmissä tulee huomioida erilaiset ihmiset, jotta niistä ei tule ulossulkevia.
3. Pohtikaa yhteisesti koko opetusryhmän kanssa keskustellen, mitkä lapsen oikeuksien sopimuksen artiklat liittyvät sosiaaliseen hyvinvointiin ja edellä määrittelemiinne käsitteisiin. Voitte hyödyntää pohjatekstinä UNICEFin laatimaa tiivistelmää YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksesta.
4. Siirtykää takaisin pienryhmiin ja piirtäkää kartat / pohjapiirustukset koulusta. Kun kartta tai pohjapiirros on valmis, merkitkää siihen eri väreillä sosiaalisen hyvinvoinnin paikkoja. Missä paikoissa oppilaat tuntevat yhteisöllisyyden tunteita? Missä koulun tiloissa tunne- ja vuorovaikutustaidot korostuva? Entä missä paikoissa koulussa on mahdollisuus yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen? Huom! Voitte hyödyntää tehtävässä myös valmiita pohjapiirroksia koulusta.
Esitelkää lopuksi pienryhmissä tuotetut kartat ja niihin merkityt sosiaalista hyvinvointia tukevat paikat vuorotellen koko opetusryhmälle.