Siirry sisältöön
Nuori lukee sinikantista kirjaa.

Vaikuttava tarina

Luokka-asteet: 7.-9.
Oppiaineet: katsomusaineet, terveystieto, yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja kirjallisuus
Tuotetyyppi: Tehtävät

Tavoitteet 

  • Pohtia nuorten vaikuttamisen keinoja ja mahdollisuuksia 
  • Tutkia, miten nuorten vaikuttamisen mahdollisuudet on huomioitu Lapsen oikeuksien sopimuksessa 
  • Arvioida, miten lukutaito vaikuttaa nuoren vaikuttamismahdollisuuksiin 

 

Ohje 

Lukekaa Magdalena Hain novelli Sorkat ja keskustelkaa siitä. Novelli löytyy pdf-tiedostona tämän tehtävän lopusta. Lisäksi se löytyy Pieniä tarinoita -kirjasta.

Kysymyksiä keskustelun tueksi: 

  • Ketkä ovat novellin päähenkilöt? Minkälaisia ihmisiä he ovat? 
  • Miksi Irina ja Jussá ovat tulleet kesätöihin Harmonperälle? Mitä Harmonperällä on meneillään? 
  • Mistä novelli kertoo? Mitä teemoja se käsittelee? 
  • Minkälaisiin asioihin Irina ja Jussá haluavat vaikuttaa? Mitä he haluavat muuttaa? 

 

2. Ohjeista jokaista oppilasta kirjoittamaan ylös asioita, joihin hän itse haluaisi vaikuttaa tai jonka hän haluaisi muuttaa. Asiat voivat olla pieniä tai suuria. Ne voivat liittyä kouluympäristöön, harrastuksiin, perhesuhteisiin tai suuriin globaaleihin kysymyksiin.

Kerro, että asiat, joihin me haluamme vaikuttaa, ovat yleensä sellaisia, jotka ovat meille tärkeitä. Jokainen voi vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin itselleen sopivilla tavoilla ja harjoitella uusia tapoja. Erilaisia vaikuttamisen keinoja on jo olemassa paljon, ja kaikki voivat keksiä niitä lisää. Voitte tutkia esimerkiksi ilmastovaikuttamiseen liittyviä taitoja tehtävästä Erilaisia ilmastovaikuttamisen keinoja. 

 

3. Tutkikaa Lapsen oikeuksien sopimuksen artikloita ja pohtikaa yhteisesti, mitkä artikloista liittyvät vaikuttamiseen.

Pohtikaa ainakin seuraavien artikloiden yhteyttä alle 18-vuotiaiden vaikuttamisen mahdollisuuksiin: 

  • Artikla 13: Lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä, kunhan ne eivät loukkaa muiden oikeuksia. Lapsella on oikeus saada tietoa. 
  • Artikla 15: Lapsilla on oikeus järjestäytyä ja toimia yhdistyksissä. 
  • Artikla 17: Lapsella on oikeus saada tietoa esim. television, radion ja lehtien välityksellä. Valtiolla on velvollisuus rohkaista tiedotusvälineitä tuottamaan lapsen hyvinvointia ja kehitystä tukevaa aineistoa. Lasta tulee suojella hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta aineistolta.  

 

4. Keskustelkaa lopuksi vielä Magdalena Hain Sorkat-novellista:

  • Minkälaisen viestin / viestejä novelli välittää nuorille? Sisältääkö novelli jonkinlaisen opetuksen? 
  • Voiko novellin kirjoittaminen olla vaikuttamisen keino? Miten? 
  • Miten lukutaito vaikuttaa ihmisen vaikuttamisen mahdollisuuksiin? 

 

Avaa liite

Suomeksi

Ideoita opetukseen ja aiheita aamunavauksiin. Tilaa opettajien uutiskirje.

Opettajille suunnattu ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja voit peruuttaa sen milloin tahansa.

Antamiasi henkilötietoja käsitellään EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.