Förtrollande läskunnighet med Mumintrollen
Ett undervisningsmaterial om betydelsen av läskunnighet, emotionell intelligens och barnets rättigheter.
Välkommen att utforska läskunnighetens betydelse!
Vilken betydelse har läskunnighet för världens barn? Vad innebär läskunnighet i denna tid? Undervisningsmaterialet “Förtrollande läskunnighet” tar upp dessa frågor med utgångspunkt i barnets rättigheter.
Undervisningsmaterialet lämpar sig för årskurserna 1–4. Materialet innehåller både webbverktyg och uppgifter för lektionsundervisning samt läsning för lärare och vårdnadshavare. Innehållet och perspektivet i uppgifterna, verktygen och artiklarna stöder varandra och underbygger samarbetet mellan skolan och hemmet.
Materialet har producerats av Finlands UNICEF i samarbete med Moomin Characters. UNICEF stöder eller favoriserar inte enskilda företag.
Välkommen att utforska läskunnighetens betydelse!
Lektionsuppgift: Synliggör dina styrkor
Börja behandla materialet med denna uppgift! Genom uppgiften tränar vi på empati och att uttrycka oss själva samt lär oss att känna igen våra egna styrkor som läsare.
Artikel för elevernas vårdnadshavare: Läskunnighet nu
Artikel: Läskunnighet nu
I vårt moderna informationssamhälle ställs allt högre krav på att kunna förstå olika texter. Dagligen stöter barn på olika typer av medietexter, till exempel videor och reklam.
Ju mer och snabbare information som finns tillgänglig, desto mer mångsidig läskunnighet behöver vi. Med hjälp av god läskunnighet har vi möjlighet att kritiskt granska information som presenteras i olika former.
Hemuppgift: Läskunnighet och känslor
I den gemensamma hemuppgiften för barn och vuxna diskuterar vi hur känslor inverkar på hur vi förstår texter. Läraren uppmanas att dela den här hemuppgiften med elevernas vårdnadshavare.
Rösta: Vilken av läskunnighetens fördelar är viktigast för dig?
Berätta din egen åsikt och utforska sedan separat elevernas, lärarnas och vårdnadshavarnas svar, eller alla svar tillsammans. Nu röstar vi!