Hoppa till innehållet

Att lära sig barnets rättigheter och att läsa en karta åk 7–9  

Årskurser: 7.-9.
Läroämne: geografi, historia, hälsokunskap, livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur, omgivningslära, samhällslära

Målsättningar: 

  • Att reflektera över hur barnets rättigheter blir tillgodosedda i det egna närområdet.   
  • Att kläcka idéer om och identifiera sätt att främja barnets rättigheter i den egna hemtrakten.   

 

Anvisningar för läraren: 

1. Dela ut åt eleverna Anvisningar för eleven.   

 

2. Dela in eleverna i par eller smågrupper.   

 

3.Se till att varje smågrupp har tillgång exempelvis till Googles karta över skolans närområde och att eleverna kan zooma kartan in och ut.   

 

4. Diskutera till slut uppgiften tillsammans:  

  • Vilka av barnets rättigheter syns i ert närområde? T.ex. Finns det i närområdet speciellt många platser med anknytning till utbildning?  
  • Vilka av barnets rättigheter syns mindre i närområdet?   
  • Hurdana fritidsplatser har de unga i ert närområde? Vad fattas eventuellt?  
  • Tillgodoses barnets rättigheter överallt i Finland? Och hur är det i världen?  
  • Hur borde tillgodoseendet av barnets rättigheter främjas i ert närområde?  

 

Gör något som är värt en full tia och ge dina elever UNICEFs Toppbetyget.  

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.