Barnets rättigheter med Anna och Alvar
Den animerade videon behandlar FN:s konvention om barnets rättigheter på ett roligt och tydligt sätt.
Bakgrundsinformation till läraren: På videon nämns de australiska urinvånarnas traditionella religion och det tillhörande begreppet ’drömtid’. Drömtiden förklarar till exempel världens tillblivelse. På videon finns Regnbågsormen som har en central roll i flera av aboriginernas historier.
En lektionsuppgift om videon:
Åk 1−3 1.
Berätta för eleverna att världens stater tillsammans har kommit överens om regler för att skydda alla barn. De utgör konventionen om barnets rättigheter. 2. Be eleverna besvara följande påståenden till exempel genom att visa med tummen om det är rätt eller fel: - Varje barn överallt i världen har samma rättigheter. (R) - Varje barn har rätt att få en tillräckligt cool telefon och magen full med godis. (F) - Det är de vuxnas uppgift att se till att barnen får leva friska, leka och gå i skola. (R) - Varje barn borde ha tillgång till rent vatten och tillräckligt med hälsosam mat. (R) - Alla barn i världen kan gå till en läkare. (F) - Alla barn i världen får gå i skola. (F) - Varje barn har också rätt till att inte bli mobbad. (R) Diskutera temat vid varje påstående.
Åk 4−6 1. Berätta för eleverna att FN:s konvention om barnets rättigheter är ett avtal om mänskliga rättigheter som berör alla barn. Det viktigaste målet för konventionen är att säkra de grundläggande rättigheterna, alltså hälsa, skolgång, jämlikhet och skydd, för alla barn. 2. Be eleverna besvara följande påståenden till exempel genom att visa med tummen om det är rätt eller fel: - Varje barn överallt i världen har samma rättigheter. (R) - Varje barn har rätt att få en tillräckligt cool telefon och magen full med godis. (F) - Varje barn har rätt till skydd och hälsa. (R) - Varje barn borde ha tillgång till rent vatten och tillräckligt med hälsosam mat. (R) - Alla barn i världen får läkarvård vid behov. (F) - Alla barn i världen får gå i skola. (F) - Att mobba är orättvist och bryter mot barnets rättigheter. (R) Diskutera temat vid varje påstående.