Hoppa till innehållet

Olika situationer för unga – hoppa in i en roll!

Årskurser: 7.-9., gymnasiet och mellanstadium
Läroämne: drama, livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur
Produkttyper: Uppgifter

Målsättningar

  • Att konkretisera hinder och utmaningar för skolgången i ett land i utveckling
  • Att reflektera över frågor om likställdhet och jämlikhet mellan könen berättade med de ungas egen röst
  • Att via en roll behandla olika slags situationer för unga med tanke på tillgodoseendet av barnets rättigheter

Instruktion

1. Förberedelser: ordna utrymme att röra sig på och fäst på olika håll i rummet påståendena från bilaga 2 på väggarna.


2. Instruera eleverna för rollarbetet:

  • Flytta er så att ni står mitt i rummet.
  • Det ges ett rollkort åt var och en. Visa inte kortet åt de andra.
  • Läs texten omsorgsfullt. Du behöver inte föreställa personen på kortet och du behöver inte besvara frågor om rollen. Fundera för dig själv, hurdant livet skulle kunna vara för den person som är beskriven på kortet.
  • Lyssna på de följande påståendena. Samma påståenden finns på väggarna. Om du tänker att påståendet håller streck för personen på ditt kort, flytta dig till samma påstående på väggen. Stå annars kvar på samma ställe.
  • Gå tillbaka till mitten på lärarens anvisning och lyssna på nästa påstående.


Påståenden

  • Jag går i skola.
  • Jag har fritidssysselsättningar och jag har trevliga egna saker. Jag bor tryggt och bekvämt.
  • Jag kan slutföra skolan och jag tror att jag kan studera
    mig till ett yrke.
  • Jag behöver inte bekymra mig för att min familj inte har
    råd med min skolgång.
  • Jag behöver inte utföra vuxenarbete och jag får leva det
    liv som tillkommer ett barn/en ung person.

3. Diskutera gemensamt:

  • Hur kändes det, om du i din roll fick flytta dig till dina egna påståenden och barnets rättigheter tillgodosågs för din roll? Vilka tankar väckte det när någon annan blev kvar på sin plats?
  • Vilka tankar väckte det, om du knappast alls fick flytta dig till påståendena och din rollpersons rättigheter inte tillgodosågs?


4. Titta på videon Undervisningens gudinna och diskutera i par:

  • Vilka saker hindrar eller riskerar huvudpersonernas
    framtidsdrömmar?
  • På vilket sätt vill de själva påverka sin framtid?
  • Vilka missförhållanden tog huvudpersonerna i videon upp med anknytning till de mänskliga rättigheterna?
  • Vad gör UNICEF i Nepal för att flickornas och alla barns och ungas rätt att gå i skola ska tillgodoses?

5. Genomgång, gå igenom tillsammans:
Barnets rättigheter gäller alla under 18 år och nästan alla världens länder har förbundit sig till dem. Det är de vuxnas skyldighet exempelvis att se till att barnens och de ungas röst kan höras och att de har möjlighet att påverka.

Öppna bilagan

På Svenska

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.