Hoppa till innehållet

På en ny planet

Årskurser: 4.-6.
Läroämne: geografi, historia, livsåskådningskunskaper, modersmål och litteratur
Produkttyper: Uppgifter

Målsättningar

  • att dryfta dimensioner i olikhet och likhet, minoriteters rättigheter och jämställdhet.
  • att dryfta de egna påverkningsmöjligheterna vad gäller att förebygga mobbning

Tillbehör

  • Rit- och skrivmaterial.

Instruktioner

1. Be eleverna blunda och lyssna på sin egen andning. Be dem sedan  uppmärksamma ljuden runt omkring dem. Berätta för dem att ni nu kommer att förflytta er ut i rymden.

Finns det något ljud där? Resan fortsätter till en främmande planet som mänskligheten aldrig tidigare har upptäckt. Hur låter det där? Gör en stund de ljud som ni hör runt omkring er. Föreställ er hur det ser ut runt omkring er. 

Berätta att hela klassen nu har flyttat för att bo på en ny planet. Invånarna på planeten skiljer sig mycket från alla människor: de kommunicerar med varandra genom tankar, deras kroppar är gjorda av genomskinligt material, de kan röra sig genom luften och de har många andra färdigheter som människor inte har. 

 

2. Be eleverna att i par fundera på vilka minoritetsgrupper de bildar som klass på den nya planeten. Du kan fråga eleverna på vilka sätt de alla är lika varandra men olika andra invånare på planeten. (Exempel: minoritet av människor, minoritet av icke-flygande, minoritet av talande, minoritet av varelser med hud).

 

3. Ta gemensamt upp några idéer.

 

4. Instruera eleverna att stiga upp och göra en statybild av hela klassen med alla i olika roller. På bilden representerar en av eleverna en elev i sin klass som känner sig annorlunda än de andra invånarna på planeten, som företräds av resten av gruppen. I statybilden undrar invånarna på den nya planeten över nykomlingen från Jorden, som är väldigt olik dem.

 

5. Man lämnar rollen och går tillbaka till sina platser.

 

6. Berätta sedan för eleverna att man på planeten har beslutat att människor från Jorden inte längre ska få gå i skolan, röra sig fritt eller bo på samma platser som andra eftersom de ser annorlunda ut och saknar många färdigheter jämfört med andra.

 

7 Diskutera om detta är rättvist? Kan detta verkligen vara sant? Som mer utmanande frågor kan ni diskutera om något motsvarande har hänt i Finland eller någon annanstans i världen? Händer sådant här fortfarande?

 

8. Fråga vad diskriminering är. Berätta att varje barn och varje människa har rätt till icke-diskriminering och att alla människor är jämlika. Det betyder att alla är lika mycket värda som alla andra.

 

9. Be eleverna att skriva några meningar eller rita en snabb skiss över vad var och en av dem kan göra i sitt eget liv och i sin egen skola för att göra jämställdhet till verklighet och se till att ingen diskrimineras.

 

Alternativt kan ni ägna mer tid åt att bearbeta ämnet, t.ex. genom att skriva en text, göra en tecknad serie eller annan bildkonst, spela in en sång eller göra en video om ämnet. 

Lärare, få mer information om vad vi gör. Beställ vårt nyhetsbrev.

Få regelbunden information om vad vi gör och hur du kan vara med och förändra barns liv. Du kan avbryta en prenumeration när som helst.

Vi behandlar de personuppgifter du givit enligt EUs dataskyddsförordning och så som vi redogör för i dataskyddsbeskrivningen.