Siirry sisältöön

Kokonainen vuosi luokkahuoneet tyhjinä – koulujen sulkemisen vuoksi yli 168 miljoonaa lasta ei ole viimeisen vuoden aikana saanut opetusta koulussa

Maailman lapsia uhkaa vakava oppimisen kriisi, etenkin, jos koronapandemian aiheuttamat koulusulut jatkuvat pitkään. UNICEF kannustaa valtioita asettamaan koulujen avaamisen etusijalle koronatoimissaan sekä huomioimaan paremmin pandemian vaikutukset lasten koulutukseen.

Uutinen
Pandemialuokkahuone-installaatio YK:n päämajan edustalla New Yorkissa. 168 tyhjää pulpettia edustavat 168 miljoonaa koulusulussa elävää lasta. Kuva: © UNICEF/UN0424366/Chris Farber/UNICEF

UNICEFin mukaan yli 168 miljoonaa lasta ei ole päässyt lainkaan kouluun kokonaisena vuotena koronapandemian seurauksena. Tämän lisäksi 214 miljoonaa lasta, eli joka seitsemäs lapsi maailmassa, on saanut vähemmän kuin neljäsosan opetuksestaan koulussa.

Viime vuoden maaliskuusta tämän vuoden helmikuuhun tultaessa koulut ovat olleet pääosin suljettuina 14 maassa. Etäopetuksen heikko toteutus tai sen puuttuminen ovat aiheuttanut vakavia aukkoja lasten koulutukseen maailmanlaajuisesti. 

UNICEFin ja kumppaneiden lasten oppimista mittaavan raportin mukaan 463 miljoonalla koululaisella on ollut vaikeuksia osallistua etäopetukseen pidempien tai lyhyempien koulusulkujen aikana. Se tarkoittaa noin joka kolmatta koululasta maailmassaAfrikan maissa 49 prosenttia koululaisista ei ole ollut pääsyä etäopetukseen, eli he ovat jääneet täysin koulutuksen ulkopuolelle koulusulkujen aikana, sanoo Suomen UNICEFin erityisasiantuntija Tarmo Heikkilä. 

Koulu on elintärkeä
t
ukiverkko lapsille 

Koulusuluilla on tuhoisat vaikutukset lasten oppimiseen ja hyvinvointiin. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapset ja ne koululaiset, joilla ei ole mahdollisuutta etäopiskeluun ovat vaarassa jäädä pysyvästi koulutuksen ulkopuolelle myös pandemian jälkeen. Pahimmillaan tämä merkitsee monille lapsille lapsityöhön tai lapsiavioliittoon joutumista.  

Nämä lapset eivät voi enää aloittaa pandemian toista vuotta rajallisilla tai olemattomilla mahdollisuuksilla koulussa tapahtuvaan opetukseen, UNICEFin pääjohtaja Henrietta Fore sanoo. 

Suurimmalle osalle maailman lapsista koulu on tärkeä tukiverkko ja paikka kavereiden tapaamiseen. Kouluilla on myös olennainen rooli lasten terveyden ja rokottamisen kannalta. Lisäksi koululounas on monen lapsen ravitsemuksen perusta. Mitä pidempään koulusulut jatkuvat, sitä pidempään lasten hyvinvointi kärsii. 

Koulujen jälleen 
avaamiseen panostettava 

Haasteena koulujen avaamisessa sulkujen jälkeen on huomioida lasten oppimiseen ja hyvinvointiin syntyneet puutteet. Koululaiset tarvitsevat tukea kouluun uudelleen sopeutumisessa ja oppimiskuilujen umpeen kuromisessa. 

Lasten ja nuorten kasvun ja hyvinvoinnin vaalimiseksi hallitusten tulee varmistaa, että kouluissa pystytään järjestämään riittävää tukiopetusta, tarjoamaan kouluateria ja tukemaan koululaisten mielenterveyttä ja fyysistä terveyttä. 


168 tyhjää pulpettia keskellä 
New Yorkia muistuttaa kriisistä 

Muistuttaakseen tyhjien luokkahuoneiden luomasta koulutuskriisistä, UNICEF on luonut ”Pandemialuokkahuone” -teoksen, joka koostuu 168 tyhjästä pulpetista. Jokainen pulpetti edustaa miljoonaa koulusulussa elävää lasta. Teoksella UNICEF kannustaa hallituksia pitämään koulut auki ja priorisoimaan niiden jälleen avaamisen koronatoimissaan. 

Tyhjä luokkahuone edustaa miljoonia suljettujen ovien takana olevia kouluja ja lasten paikallaanseisovaa tulevaisuutta. Jokaisen tyhjän tuolin selässä on tyhjä reppu, joka kuvastaa lapsen lykättyä potentiaalia, UNICEFin pääjohtaja Henrietta Fore sanoo

 

Uutista muokattu 3.3.2021: koulussa saadun opetuksen määrä muutettu alle kolmasosasta alle neljäsosaan.
Julkaistu 3.3.2021