Siirry sisältöön

Suomen UNICEF ry:n tietosuojaseloste

Lahjoittajien luottamus on ensiarvoisen tärkeää ja suhtaudumme henkilötietojen käsittelyyn vakavasti. Pidämme tietosi turvassa.

Suurin osa meille kertyvistä henkilötiedoista liittyy lahjoittamiseen. Olet sitten kuukausilahjoittaja, UNICEF-lahjan ostaja tai testamenttilahjoittaja, tarvitsemme yhteystietojasi ensinnäkin lahjoitusten toteuttamiseen, mutta myös lahjoituksesta ja UNICEFin työstä sinulle kertomiseen.

Rekisterinpitäjä ja tämän yhteystiedot

Suomen UNICEF ry (jäljempänä UNICEF) ylläpitää asiakasrekisteriään osoitteessa:

Suomen UNICEF
Lautatarhankatu 6
00580 Helsinki

p.09 584501

Asiakaspalvelusta ([email protected]) voit kysyä lisää henkilötietoihin liittyvistä asioista.

Mitä tietoja keräämme ja käytämme?

Pääsääntöisesti henkilötiedot saadaan sinulta suoraan, eri lahjoitusten tai muiden yhteydenottojen yhteydessä. Tämän lisäksi hankimme henkilötietoja yhteistyökumppaneiltamme, jotka tarjoavat henkilötietojen hankinta- ja päivityspalveluita. Merkittävin toimenpide on rekisterin päivitys Digi- ja väestötietovirastosta. Kun käytät verkkosivustoamme tai sovelluksiamme keräämme tietoa, joka voidaan lukea henkilötiedoksi. Lahjoitushistoriasta voimme luoda tilastollisin keinoin henkilötiedoiksi katsottavia tietoja.

Näitä tietoja ovat: 

Asiakkaan itsensä antamat tiedot

  • Tunnistautumistiedot, kuten nimi
  • Yhteystiedot, kuten postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
  • Laskutustiedot ja maksuvälinetiedot
  • Tiedot organisaatiosta, kuten yritys tai koulu
  • Luvat tai kiellot yhteydenottoihin
  • Asiakkaan antamat personoivat tiedot, kuten asiakaskyselyt
  • Rekrytoinnin, asiakaspalvelun tai whistleblowing-kanavan käytön yhteydessä saadut tiedot

Lahjoitusten tai muiden palveluiden käytön yhteydessä syntyvät tiedot

  • Selaushistoria
  • Päätelaitteen tunnistustiedot
  • Verkkokaupan tapahtumat, kuten ostoskorilisäykset ja lahjoitukset

Lahjoitushistoriasta päätellyt tiedot

  • Segmentointi
  • Lahjoitustuotesuositukset
  • Asiakashoidon toimenpiteiden ajoitus

Suomen UNICEF ei lähtökohtaisesti kerää alaikäisten henkilötietoja. Joissain tapauksissa vanhemmat tai muut sukulaiset ovat tehneet lahjoituksen lapsen nimissä. Näissä tapauksissa meillä ei ole tietoa alaikäisyydestä. Asia tulee yleensä selville asiakasrekisterin päivityksen yhteydessä tai vanhempien yhteydenoton perusteella. Kaikissa tapauksissa poistamme alaikäisen henkilötiedot välittömästi.

Mihin tietojani käytetään?

Henkilötietosi käytetään:

  • Lahjoitusten käsittelyyn, arkistointiin ja kirjanpitoon
  • Asiakassuhteen ylläpitoon
  • Asiakaskokemuksen ja -palvelun kehittämiseen
  • Paremman ja henkilökohtaisemman sisällön ja markkinoinnin tuottamiseen
  • Relevantin sisällön kohdistamiseen
  • UNICEFin sisäisten toimintojen kehittämiseen
  • Tilastointiin ja toiminnan johtamiseen
  • Estämään väärinkäytökset, esim. Whistleblowing

Käytämme henkilötietojasi, jotta voimme esimerkiksi käsitellä lahjoituksesi. Haluamme myös kertoa sinulle UNICEFin työstä maailman lasten hyväksi ja siitä, mitä tuellasi on saatu aikaan. Siksi lähetämme sinulle työstämme kertovaa materiaalia.

Keräämme asiakasrekisteriimme tietoa myös yhteydenotoista ja lahjoitushistoriasta, jotta pystymme mahdollisimman hyvin palvelemaan lahjoittajiamme. Tavoitteemme on aina lähestyä lahjoittajiamme tärkeillä asioilla, emmekä ota yhteyttä turhaan. Tässä apunamme ovat mm. tilastoanalyysit ja markkinointiautomaatio. Niillä voidaan arvioida asioita, jotka liittyvät henkilökohtaisiin kiinnostuksen kohteisiisi ja käyttäytymiseesi sekä ajoittaa markkinointitoimenpiteitä. Emme tee automatisoituja päätöksiä, joilla olisi oikeudellisia vaikutuksia, vaan profilointi näkyy pääsääntöisesti markkinoinnin kohdentamisena, esimerkiksi lahjoituspyynnön osalta.

Henkilötietoja käsittelemme myös rekrytoinnin, asiakaspalvelun ja whistleblowing-kanavan käytön yhteydessä.

Kuka voi käsitellä tietojasi?

Käyttämiimme järjestelmiin on pääsy vain UNICEFin tai rajattujen palveluntarjoajien työntekijöillä. Näitä palveluntarjoajia ovat asiakasjärjestelmiemme tai verkkosivualustamme toimittaja. Työntekijät on koulutettu käyttämään tietoja asianmukaisesti ja asiakastietojen käsittely vaatii salasanatunnistautumista.

On tapauksia, joissa henkilötietoja siirretään kolmansille osapuolille esim. henkilötietojen päivitystä, analysointia, postitusta tai muuta markkinointia varten. Näissä tapauksissa meillä on palveluntarjoajien kanssa sopimukset, joissa on otettu huomioon lainsäädännön ja EU:n tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset. Luonnollisesti palveluntarjoajilla ei ole lupaa käyttää tietoja omiin tarkoituksiinsa tai antaa niitä eteenpäin.

Kuinka kauan henkilötietoja säilytetään?

Noudatamme tietojen säilyttämisessä EU:n tietosuoja-asetuksen periaatteita. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilötietoja säilytetään vain niin kauan kuin se on tarpeen palveluidemme toteuttamiseksi tai keskeisiä liiketoiminnan tarkoituksia varten. Tällainen tarkoitus voi esimerkiksi olla lahjoittajapalautteen lähettäminen tai uusien lahjoituspyyntöjen lähettäminen. Säilytysajat vaihtelevat lahjoitustuotteittain ja asiakasryhmittäin.

Mitä oikeuksia sinulla on?

Tietosuoja-asetus vahvistaa oikeuksiasi vaikuttaa henkilötietojesi käsittelyyn. Pääsääntöisesti toteutamme pyyntösi 30 päivän sisällä. Pyynnöt tapahtuvat ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sinulle kuuluvia oikeuksiasi ovat mm.:

Oikeus saada tietää, mitä henkilötietoja sinusta on kerätty. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja tunnistamisen perusteella toimitamme sinulle raportin henkilötiedoista, joita sinusta on tallennettu.

Oikeus pyytää sinusta kerättyjen henkilötietojen korjaamista. Mikäli huomaat tiedoissasi puutteita tai virheitä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyytää meitä korjaamaan ne.

Oikeus pyytää tallentamiemme henkilötietojen poistamista tai rajoittaa niiden käyttöä. Henkilötietojen käsittely voi perustua sopimukseen, rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun tai antamaasi suostumukseen. Pyynnöstäsi poistamme henkilötietosi. Tämä tarkoittaa sitä, että poistamme henkilötiedot järjestelmistämme ja sinua ei voida sen jälkeen enää tunnistaa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tilastointia ja toiminnan kehittämistä varten säilytettyjä tietoja ei voida enää uudestaan yhdistää sinuun.

Mikäli yhteystietosi poistetaan kokonaan, on mahdollista, että ostamme tietosi uudestaan suoramarkkinointia varten. Jos siis et halua meiltä postia tai yhteydenottoja, on varmempaa että yhteystietosi säilytetään asiakasrekisterissämme ja niihin merkitään yhteydenottokielto.

Muista sinulle kuuluvista oikeuksista löydät tietoa Tietosuojavaltuutetun sivuilta: https://tietosuoja.fi/tunne-oikeutesi

Miten näen, mitä tietoja olen antanut teille tai saan tietoni poistettua?

Mikäli haluat tietää sinusta tallennetut tiedot tai haluat, että poistamme tietosi, käytä alla olevia lomakkeita. Mikäli haluat korjata tietojasi, ota yhteyttä suoraan asiakaspalveluumme.

Evästeet ja muu seuranta

Kuten lähes kaikki muutkin, käytämme evästeitä ja muita seurantatapoja (esim. pikselit) seurataksemme käyttäjien toimintaa sivullamme parantaaksemme palvelujamme, sivujemme toimintaa ja markkinointiamme.

Osa evästeistä taas liittyy sivuston toimintaan ja ne ovat aina päällä. Niiden poistaminen voisi aiheuttaa, että koko sivusto tai osa siitä ei toimi tarkoitetulla tavalla.

Parantaaksemme sivujen toimintaa seuraamme käyttäjien liikkumista sivustolla eri ohjelmistojen avulla, kuten Google Analytics, Hotjar ja Microsoft Clarity. Sallimalla seuranta- ja analytiikkaevästeet voimme käyttää syntyviä tietoja sivuston toiminnan parantamiseen.

Jos haluat estää Google Analytics-seurannan, voit estää evästeiden tallentamisen selaimen asetuksista taiasentaa selaimeesi lisäosan, jolla estät Google Analytics-seurannan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että liikkeitäsi Internetissä voidaan seurata vaikka toimisitkin näin. Sen sijaan estämällä evästeet teet meidän työmme hankalammaksi.

Sivuillamme käytetään myös kolmansien osapuolien evästeitä ja seurantaa. Ne liittyvät yleensä markkinointiin, voimme esimerkiksi seurata mikä mainos toimii parhaiten. Näin vähennämme markkinointiin käytettyjä kuluja. Kolmannen osapuolen seuranta voi seurata liikkeitäsi myös verkkopalveluiden välillä. Lisää tietoa näistä kohdassa "Kohdistetut mainokset"

Sisällytämme seurantaa myös asiakashoito- ja markkinointiviesteihimme seurataksemme niiden toimintaa. Emme halua lähettää turhia viestejä, joten tällä tavalla saamme parannettua toimintaamme.

Evästeitä voit hallita selaimen asetusten avulla tai hallintapaneelin kautta, johon pääset sivujen alaosassa olevan "Evästeet"-linkin kautta.

Lisää tietoa evästeistä löydät esimerkiksi Wikipediasta

Kohdistetut mainokset

Käytämme ensimmäisen osapuolen evästeitä (kuten Google Analyticsin evästettä) yhdessä kolmannen osapuolen evästeiden (esim. DoubleClick) kanssa tietojen välittämiseen, optimointiin ja mainosten näyttämiseen sen perusteella, että joku on käynyt verkkosivuillamme. Suomeksi tämä tarkoittaa, että näet todennäköisemmin muillakin sivuilla UNICEFin mainoksia, jos olet käynyt sivuillamme.

Käytämme mainosten kohdistukseen eri alustojen mm. Facebookin ja LinkedIn:in tarjoamia palveluja. Tarkempaa tietoa mainosten kohdistamisessa käytettävästä tekniikasta löydät esim. seuraavilta sivuilta:

Teemme asiakasrekisteriimme tallennettujen henkilötietojen perusteella kohdistettua mainontaa mm. Facebookissa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että verkkopalvelu valikoi omista käyttäjistään mainosten kohteeksi sellaisia, jotka ovat käyttäytymiseltään mahdollisimman samankaltaisia lahjoittajiemme kanssa. Henkilötiedot eivät koskaan välity toiselle verkkopalvelulle, mutta jos haluat kieltää tietojesi käytön tämän kaltaiseen kohdistukseen, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Tietoa mainosten estämisestä

Jos ajatus siitä, että liikkeitäsi verkossa seurataan häiritsee tai et halua kohdistettuja mainoksia, voit hallita asiaa eri tavoin. Tarkemmat ohjeet löydät käyttämiesi palvelujen sivuilta, esim.:

https://www.facebook.com/help/562973647153813?helpref=about_content
https://www.linkedin.com/psettings/advertising
https://support.google.com/ads/answer/2662856

Mikäli et halua, että asiakasrekisterissämme olevia henkilötietojasi käytetään Facebookin mukautettujen kohderyhmien luomiseen, voit tehdä tietojen käyttökiellon ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Edellisten lisäksi on suuri määrä muitakin palveluita, jotka seuraavat toimintaasi. Voit vaikuttaa niihin myös täällä: http://www.youronlinechoices.com/fi/

Yhteisrekisterinpitäjyys Facebookin kanssa

Yhteisrekisterinpitäjyydestä Facebookin kanssa olemme tehneet oman selosteen. Voit lukea sen täällä: https://unicef.fi/tietosuoja/yhteisrekisterinpitajyys-facebookin-kanssa/

Muutokset tietosuojakäytäntöihin

Pyrimme kehittämään palveluitamme ja tarjoamaan uusia tapoja lahjoittaa ja olla mukana UNICEFin työssä. Tästä seuraa, että myös henkilötietojen tallentamiseen ja käyttöön saattaa tulla muutoksia. Silloin päivitämme tietosuojakäytäntöjämme. Myös lainsäädännön muutokset voivat asettaa tarpeita muuttaa tätä käytäntöä tai sen osia. Merkittävistä muutoksista ilmoitamme asiakkaillemme erikseen sähköpostilla, kirjeellä, julkaisuissamme tai muilla soveltuvilla tavoilla. Pienemmistä muutoksista ja tarkistuksista tietoa alla.

Tätä selostetta on viimeksi päivitetty 13.12.2023.

Aikaisemmat versiot:

Askarruttaako jokin vielä mieltäsi?

Mikäli sinulla on kysymyksiä henkilötietojesi käytöstä tai säilytyksestä, voit aina ottaa yhteyttä meihin soittamalla p. 09 584501 tai sähköpostilla [email protected].