Siirry sisältöön

Vinkkejä huoltajille keskusteluun lapsen oikeuksista

Lapsi pitelee kirjekuorta, jossa lukee Muumien seikkailuposti

Muumien seikkailupostin teemana ovat lapsen oikeudet. Ne ovat UNICEFin työn perusta. Kokosimme tälle sivulle vinkkejä keskusteluun lapsen kanssa. Teemat on järjestetty ja numeroitu seikkailupostin sisältöjen (12) mukaan.

Jokainen Muumien seikkailuposti käsittelee yhtä lapsen oikeutta. Jokaisessa postin mukana tulevassa Tehtäväkortissa on lyhyt kuvaus yhdestä lapsen oikeudesta ja tarra-arkista löydätte samaa oikeutta kuvaavan jalokivitarran. Liimatkaa tarra tehtäväkirjan sivulle sille osoitettuun paikkaan, ja jutelkaa siitä, mitä oikeus tarkoittaa lapsen omassa elämässä, lähipiirissä tai laajemmin maailmassa. Alta löydät vinkkejä keskusteluun kustakin teemasta. 

1. Koti

Lapsella on oikeus yksityisyyteen, kotirauhaan ja kirjesalaisuuteen.

  • Miksi koti on lapselle tärkeä paikka? Mikä kotona on kivointa? 
  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa kotirauha? 
  • Millaisessa tilanteessa kodin voi menettää? 
  • Voiko lapsi elää ilman kotia, miten? 
     
2. Ruoka

Lapsella on oikeus ruumiillisen, henkisen, hengellisen, moraalisen ja sosiaalisen kehityksensä kannalta riittävään elintasoon.

  • Mitä on terveellinen ruoka? Miksi se on tärkeää? 
  • Miltä nälkä tuntuu? Mitä tykkäät syödä, kun olet oikein nälkäinen? 
  • Entä miltä tuntuu, kun on syönyt liikaa? Miten olo helpottaa? 
  • Miksi on tärkeää, että kaikki lapset saavat riittävästi ruokaa? 
3. Turva

Lasta on suojeltava kaikelta väkivallalta, välinpitämättömältä kohtelulta ja hyväksikäytöltä.

  • Milloin olosi on turvallinen? 
  • Mitkä asiat pelottavat sinua? 
  • Mitä voi tehdä silloin kun pelottaa? Kenelle peloista voi kertoa? Keksittekö yhdessä tapoja, joilla pelottavista asioista tulee vähemmän pelottavia? 
4. Lämpö

Lapsella on oikeus ruumiillisen, henkisen, hengellisen, moraalisen ja sosiaalisen kehityksensä kannalta riittävään elintasoon. ` 

  • Miltä tuntuu, kun on kylmä? Mikä siihen auttaa? 
  • UNICEF toimittaa moniin kriisitilanteisiin lämpimiä vaatteita ihmisille, jotka ovat joutuneet lähtemään äkisti pois kotoa, eikä varavaatteita ole ehditty pakkaamaan mukaan. 
5. Kulttuuri

Lapsella on oikeus lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan sekä taide- ja kulttuurielämään. 

  • Keskustelkaa eri kulttuurin muodoista (kuvataide, musiikki, teatteri, kirjallisuus, televisio jne.) ja mitä lapsi ajattelee niistä. Millaista kulttuuria olette viimeksi kokeneet? Millaisia tunteita kokemus herätti? 
  • Miksi kulttuuri on tärkeää myös lapselle? 
6. Omat mielipiteet

Lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ja ne on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. 

  • Mistä asioista lapsi voi päättää itse? 
  • Mikä on sellainen asia, jossa toivot, että aikuiset kysyvät sinun mielipidettäsi? 
  • Entä mistä asioista aikuisen pitäisi mielestäsi päättää? 
  • Missä asioissa lapsi ja aikuinen voivat päättää yhdessä? 
7. Puhdas elinympäristö

Jokaisella lapsella on oikeus elämään. Valtion on taattava mahdollisimman hyvät edellytykset lapsen henkiinjäämiselle ja kehitykselle 

  • Mahdollisimman hyvät edellytykset elämään syntyvät osaksi siitä, että ympäristö, jossa lapsi elää, on puhdas. Sillä tarkoitetaan, että ei ole roskia eikä ilmansaasteita, on metsiä, kasveja ja puhtaat vesistöt. 
  • Pohtikaa, millaisilla teoilla aikuinen voi edistää lasten puhdasta elinympäristöä. 
  • Pohtikaa, miten yhdessä huolehditte puhtaasta ympäristöstä omassa perheessänne. 

 

8. Hätäapu

Jokaisella lapsella on oikeus elämään. Valtion on taattava mahdollisimman hyvät edellytykset lapsen henkiinjäämiselle ja kehitykselle. Valtion tulee suojella pakolaislapsia ja huolehtia heidän oikeuksiensa toteutumisesta. 

  • Maailmassa on paikkoja, joissa lapsen ei ole turvallista elää. Silloin lapsi ja perhe saattavat joutua lähtemään pois kodistaan, pakolaisina.  
  • Pakomatkalla turvallisempaan paikkaan lapselle voi tulla nälkä ja jano, ja hän voi joskus sairastua tai tarvitsee säähän sopivia vaatteita. Silloin tarvitaan hätäapua, jota esimerkiksi UNICEF antaa. Hätäapu on lyhytaikaista apua eli ruokaa, vettä, terveydenhoitoa ja suojaa hädässä oleville lapsille ja perheille. 
  • Myös esiopetus ja koulunkäynti ovat tärkeitä pakolaisina eläville lapsille. Pohtikaa yhdessä, miksi? 
9. Huolenpito

Lapsella on oikeus elää mahdollisimman terveenä ja saada tarvittaessa hoitoa. 

  • Miettikää yhdessä, millaista huolenpitoa lapsi saa päivittäin kotona? Millainen huolenpito on lapsen mielestä kaikkein tärkeintä (hoiva sairastaessa, yhteinen leikki, läheisyys tms.) 
  • Entä oletteko joskus käyneet terveyskeskuksessa tai lääkärissä? Muistelkaa jotain tällaista kokemusta. 
  • On tärkeää, että kaikki lapset saavat kokea huolenpitoa niin kotona kuin tarvittaessa terveydenhoidon kautta. 
10. Tärkeitä aikuisia

Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus elää vanhempiensa kanssa, jos hänellä on hyvä ja turvallista olla heidän kanssaan. Vanhemmistaan erossa asuvalla lapsella on oikeus tavata ja pitää säännöllisesti yhteyttä kumpaankin vanhempaansa.  

  • Pohtikaa, keitä tärkeitä aikuisia lapsen elämässä on? Miksi juuri he ovat tärkeitä? Keksittekö vaikkapa mukavan muiston jokaisen tärkeän aikuisen kanssa. 
  • Miksi omat vanhemmat/huoltajat ovat kaikille lapsille tärkeitä?
11. Tieto

Lapsella on oikeus käydä ilmaiseksi peruskoulua. Valtion on edistettävä toisen asteen koulutusta ja opinto-ohjausta sekä ehkäistävä koulunkäynnin keskeyttämistä. 

Lapsella on oikeus saada tietoa esim. television, radion ja lehtien välityksellä. Lasta tulee suojella hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta aineistolta. 

  • Pohtikaa, mitä tärkeää lapsi on viimeksi oppinut. Entä mistä hän haluaisi oppia lisää? 
  • Pohtikaa, mitä hyötyä lapselle on koulunkäynnistä. 
  • Muistatteko jonkin sattumuksen, jolloin tieto on auttanut teitä tai lasta ratkaisemaan pulman tai ongelman? 
  • Millainen tieto ei sovi lapselle? 
12. Lapsen oikeudet

Lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle. Lasta ei saa syrjiä hänen tai hänen vanhempiensa ulkonäön, alkuperän, mielipiteiden tai muiden ominaisuuksien vuoksi. Valtion tulee huolehtia, että kaikki kansalaiset tuntevat lapsen oikeudet. 

  • Mitä tarkoittaa kiusaaminen? Pohtikaa esimerkkejä päiväkodista, koulusta tai lapsen harrastuksista? 
  • Miten pitää toimia, jos huomaa tai kokee syrjintää? 
  • Olitko kuullut lapsen oikeuksista ennen Muumien seikkailupostia? Missä?