Siirry sisältöön

Myanmarilainen lapsi viittaa ja leikkii

Avautunut Myanmar muuttuu vauhdilla. Myllerryksen keskellä UNICEF tukee lasten kouluun pääsyä H&M Foundationin tuella. H&M:n viestintävastaava Tiina Miettinen vieraili maassa ja kertoo, miltä opiskelu Myanmarin kouluissa nyt näyttää.

Tiina Miettinen Artikkeli
Tiina Miettinen

H&M järjesti yhdessä UNICEFin kanssa kansainvälisen kampanjan, jolla kerättiin varoja UNICEFin työhön Myanmarin lasten hyväksi. H&M:n asiakkaat osallistuivat lasten auttamiseen, kun he ostivat H&M:n lahjakortin. Ympäri maailmaa H&M:n myymälöissä toteutettu kampanja onnistui hyvin ja lahjoitussumma kohosi 4,9 miljoonaan euroon.

Kiitokseksi pääsimme tutustumaan UNICEFin työhön Myanmarissa.

Myanmarissa H&M Foundationin rahoituksella tehtiin kattava tutkimus, jolla selvitettiin, miksi niin monet myanmarilaiset lapset eivät käy koulua. Syitä oli useampi.

Vaikka Myanmarissa puhutaan yli sataa kieltä, kouluissa opetus tapahtuu vain myanmarin kielellä. Monet lapsista eivät siis ymmärrä, mitä kouluissa opetetaan. Lisäksi Myanmarissa on paljon ilman vanhempia eläviä lapsia ja pakolaislapsia, joiden vanhemmat ovat joutuneet lähtemään toiselle seudulle töihin. Koulumatkat ovat myös pitkiä. Kaikki nämä seikat vaikuttavat lasten koulunkäyntiin.

H&M Foundationin tuella UNICEF on ryhtynyt parantamaan koulutuksen laatua ja lasten kouluun pääsyä. Oli upeaa vierailla lapsiystävällisissä kouluissa, joissa panostettiin monikielisyyteen.

Kouluvierailuilla juttelimme opettajien kanssa, jotka olivat UNICEFin tuella saaneet koulutusta ja olivat nyt huikean motivoituneita. Opettajat kiittelivät UNICEFin tuottamia koulutusmateriaaleja laadukkaiksi.

Vanhemmilta kuulimme, että nykyään lapset kertovat innoissaan, mitä ovat koulussa oppineet. Muutama vanhempi epäili, oppiiko hänen lapsensa mitään, koska lapsi aina vain leikkii. Heidän kanssaan käytiin keskustelua, että eri-ikäiset lapset oppivat eri tavoin – toisinaan leikin kautta.

Tapasimme myös lapsia, ja mieleen jäi, että lapsilla oli hauskaa. He olivat todella aktiivisia, puhuivat ja viittasivat paljon, osallistuivat opetukseen, piirsivät ja tekivät töitä ryhmissä.

Jos lasten tulevaisuudensuunnitelmia kuuntelee, niin Myanmarissa on tulevaisuudessa paljon insinöörejä ja opettajia.

Kävimme myös eräässä epävirallista koulutusta tarjoavassa munkkiluostarissa. Epävirallisissa kouluissa opetetaan lapsia, jotka ovat pudonneet koulusta tai lapsia, joilla on liian pitkä matka viralliseen kouluun. H&M Foundationin varoilla katetaan vapaaehtoisten opettajien palkat.

Pääsimme UNICEFin mukana myös muutamalle viranomaisvierailulle, jolloin näimme, miten UNICEF vaikuttaa päättäjiin ja tekee heidän kanssaan yhteistyötä.

Yllätyin positiivisesti, miten nopeasti UNICEF oli saanut tuloksia aikaan, ja miten nopeasti myanmarilaiset viranomaiset, opettajat, vanhemmat, muut vaikuttajat ja lapset olivat lähteneet hankkeisiin mukaan.

Myanmar on ollut pitkään suljettu maa. Nyt se on avautunut, ja oli hienoa nähdä, miten opettajat, vanhemmat ja viranomaiset ottivat innolla vastaan apua, jotta kaikki lapset saisivat hyvän koulutuksen.   

Päällimmäisenä matkasta jäi mieleen UNICEFin palo tehdä töitä lasten hyväksi sekä tahti, jolla muutoksia saadaan aikaan. Olisi hienoa päästä käymään Myanmarissa muutaman vuoden kuluttua uudelleen, sillä yhteistyöllä ja asenteella saadaan varmasti aikaiseksi iso muutos.

 

*** 

 

Julkaistu 3.3.2017