Siirry sisältöön

K-ruokakaupoissa kerättiin varat 800 000 jäykkäkouristusrokotteeseen

Rokotekampanja järjestettiin 10. kerran. Kymmenessä vuodessa kerätyillä varoilla on suojattu lähes 3,5 miljoonaa äitiä lapsineen ja pelastettu 24 000 vauvan henki.

Uutinen
Salamatou-niminen nainen sai jäykkäkouristusrokotteen Bomen terveyskeskuksessa luoteis-Kamerunissa vuonna 2010. Nykyisin vauvojen ja äitien jäykkäkouristusta ei rokotusten ansiosta enää esiinny Kamerunissa. © UNICEF/UNI86584/Hearfield

K-ruokakaupat, Pampers ja UNICEF toteuttivat rokotekampanjan jo kymmenettä kertaa. Loka-joulukuussa 2017 K-ruokakaupoissa kerättiin varat lähes 800 000 jäykkäkouristusrokotteeseen.

Jokaisesta kampanja-aikana K-ruokakaupasta ostetusta Pampers-tuotteesta K-ruokakaupat ja Pampers lahjoittivat yhdessä neljä rokotetta UNICEFin jäykkäkouristuksen vastaiseen ohjelmaan. Ohjelma pyrkii hävittämään vauvojen ja äitien jäykkäkouristuksen maailmasta.

– Yhteistyö on tuottanut tulosta. Kymmenessä vuodessa kerätyillä varoilla on hankittu yli 10 miljoonaa rokotetta, suojattu lähes 3,5 miljoonaa äitiä lapsineen ja pelastettu 24 000 vauvan henki, toteaa Suomen UNICEFin yritysyhteistyön päällikkö Nina Vähäpassi.

– Kymmenen vuotta mukana kampanjassa on osaltaan osoitus K-ryhmän sitoutumisesta projektiin. Saimme juhlavuoden kunniaksi kerättyä taas valtavat määrät rokotteita apua tarvitseville. Suurin kiitos menee asiakkaillemme, jotka ostivat kampanjatuotteita, sanoo hankkeesta K-ryhmässä vastaava osto- ja myyntipäällikkö Katja Euro.

K-ryhmä keskittyy vastuullisuustyössään erityisesti lasten hyvinvoinnin varmistamiseen sekä kotimaassa että ulkomailla.

K-ruokakaupat ovat olleet mukana rokotekampanjassa melkein alusta asti. Pampersin ja UNICEFin kansainvälinen yhteistyö jäykkäkouristuksen hävittämiseksi alkoi vuonna 2006. Maailmanlaajuisen rokotekampanjan ansiosta yli 100 miljoonaa äitiä lapsineen on saanut suojan jäykkäkouristusta vastaan ja 694 000 vastasyntyneen henki on pelastunut.

Bakteerin aiheuttama jäykkäkouristus on yksi vauvojen yleisimmistä kuolinsyistä köyhissä maissa. Vauvat saavat tartunnan usein epähygieenissa synnytysoloissa. Jäykkäkouristus on täysin ehkäistävissä rokotteella.

Kampanja on auttanut hävittämään äitien ja vauvojen jäykkäkouristuksen 20 maasta. Jäykkäkouristusta esiintyy kuitenkin yhä 18 maassa. Edelleen noin 34 000 vauvaa kuolee joka vuosi tautiin ensimmäisen elinkuukautensa aikana.

UNICEF ei tue tuotemerkkejä tai tuotteita. Pampers on Procter & Gamblen tuotemerkki.

Julkaistu1.2.2018