Suomalaiset ottivat UNICEFin Black Friday -kampanjan omakseen
Ennätyksellinen Black Friday -kampanja osoitti, että alennusprosentti ei ole kaikki kaikessa. Kampanja keräsi Suomessa 350 000 euroa Jemenin lapsille.
Black Friday -ostosperjantaista tuli tänä vuonna kertaheitolla myös lahjoitusperjantai.
Suomen UNICEFin kampanja rinnasti ostohuuman mustan tunnusvärin Jemenin lasten tilanteeseen: ”Jokainen perjantai on sysimusta perjantai Jemenin lapsille.” Alennusprosentti kampanjassa oli pyöreä nolla.
Kampanja keräsi jo ensimmäisen vuorokauden aikana ennätykselliset 150 000 euroa.
– Joskus viestin sisältö ja ajoitus osuvat suoraan hermoon, sanoo Suomen UNICEFin viestintäpäällikkö Kirsi Haru.
– Uskoimme itse vahvasti konseptiin, mutta tuo käsittämätön alku löi silti ällikällä. Lahjoittajien kommentit Facebookissa summasivat hyvin sen, miksi ihmiset lähtivät mukaan.
”Hinta-laatusuhde kohdallaan”
”Tässä Black Friday -tarjouksessa on hinta-laatusuhde kohdallaan, sopiva alennusprosentti ja palvelu sopii arvoihini.” Näin kirjoitti eräs lahjoittaja keräyssivulla. Samoin ajatteli yli 15 000 muuta ihmistä, jotka lahjoittivat yhteensä 351 248 euroa Jemenin lapsille.
Suurin osa summasta lahjoitettiin Facebook-keräystyökalun kautta. Se oli Suomen UNICEFilla nyt ensimmäistä kertaa kampanjakäytössä. Lahjoituksia tehtiin myös verkossa ja tekstiviesteillä.
Facebookin keräystyökalu tuli selvästi samalla ihmisille tutuksi, sillä kampanjan jälkeen omia keräyksiä UNICEFin työn tueksi on perustettu runsaasti.
Myös naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa UNICEFin Black Friday -kampanja oli menestys. Yhteistulos kolmesta pohjoismaasta on yli miljoona euroa.
– Sykähdyttävintä tässä huikeassa tuloksessa on ajatella kaikkia niitä lapsia, jotka lahjoittajien ansiosta saavat apua. Se on tämän työn paras motivaattori ja kiitos, Kirsi Haru sanoo.
UNICEFin tuella on tämän vuoden aikana hoidettu jo lähes 200 000 vakavasti aliravittua lasta Jemenissä. Sen lisäksi lähes 5 miljoonaa ihmistä saa päivittäin puhdasta vettä.
***
Jemenissä 400 000 alle viisivuotiasta lasta kärsii hengenvaarallisen vakavasta aliravitsemuksesta. Kaikista Jemenin lapsista 80 prosenttia tarvitsee tällä hetkellä humanitaarista apua selviytyäkseen.
Lisää tietoa UNICEFin työstä Jemenissä: https://www.unicef.fi/unicef/tyomme-paakohteet/hataapu/jemenin-kriisi/
Suomen UNICEFin Black Friday -kampanja: https://unicef.fi/fbjemen
Lisätietoja:
Kirsi Haru, viestintäpäällikkö
[email protected]
040 766 6926