Siirry sisältöön

Korona-aika romahdutti lasten mahdollisuuden käydä koulua – uusi kampanja luku- ja kirjoitustaidon hyväksi

Suomen UNICEF, Suomalainen Kirjakauppa, Otava ja Moomin Characters käynnistävät yhteisen kampanjan luku- ja kirjoitustaidon hyväksi. Jokaisesta Suomalaisessa Kirjakaupassa marraskuussa myydystä Muumi-tuotteesta lahjoitetaan 1 euro edistämään lasten luku- ja kirjoitustaitoa ympäri maailmaa. Kampanja nivoutuu UNICEFin työhön lasten oppimisen edistämisessä.

Uutinen

Lukeminen on ihan jokaisen lapsen oikeus. Suomessa lapset oppivat lukemaan viimeistään koulussa, mutta tilanne ei ole sama kaikkialla. Vaikka yhä useampi lapsi pääsee kouluun, silti miljoonat lapset eivät opi riittävästi. Jopa 617 miljoonalla lapsella ja nuorella ei ole perustaitoja lukemisessa, vaikka kaksi kolmasosaa näistä lapsista on koulussa.

Maailmassa on huutava pula opettajista, ja opetuksen laatu on heikkoa. Lisäksi koronakriisin vaikutukset koulunkäyntiin ovat dramaattisia. Viime vuonna 168 miljoonaa lasta ei päässyt kouluun ja noin kolmasosa maailman lapsista jäi ilman etäopetusta.

– Moomin Charactersin ja Suomalaisen Kirjakaupan kanssa kampanjoimme jokaisen lapsen luku- ja kirjoitustaidon puolesta. Oppimiskriisin ratkaisemiseksi tarvitsemme mukaan eri toimijoita, välittämään viestiä ja haastamaan muita mukaan. Tasa-arvoinen koulutus edistää meidän kaikkien hyvinvointia, sanoo Suomen UNICEFin pääsihteeri Marja-Riitta Ketola.

Suomen UNICEFin, Moomin Charactersin, Suomalaisen Kirjakaupan ja Otavan yhteinen kampanja käynnistyi tällä viikolla. Sen tavoitteena on edistää lasten luku- ja kirjoitustaitoa kaikkialla maailmassa. Jokaisesta marraskuun aikana Suomalaisessa Kirjakaupassa myydystä Muumit-tuotteesta lahjoitetaan 1 euro UNICEFin työhön lasten luku- ja kirjoitustaidon edistämiseen.

– Luku- ja kirjoitustaito avaavat ovia lukemattomiin maailmoihin. Olemme Suomalaisessa Kirjakaupassa iloisia siitä, että voimme tehdä yhteistyötä tämän tärkeän, lasten koko elämään vaikuttavan asian hyväksi, toteaa Suomalaisen Kirjakaupan markkinointipäällikkö Marianne Kankaanpää.

Kampanja on osa Moomin Charactersin ”A:sta Ö:hön Muumien matkassa” -hanketta, joka kokoaa yhteen niin järjestöjä kuin yrityksiä ympäri maailman nostamaan lukemisen ja kirjoittamisen merkitystä ja iloa yhä vankemmin osaksi sekä lasten, nuorten että aikuisten elämää. Kampanja on käynnissä 1.11.-30.11.2021.

UNICEF on maailman johtava lastenjärjestö ja työskentelee 196 maassa. UNICEF tekee töitä parantaakseen lasten oppimistuloksia ja taatakseen heille tulevaisuuden työelämässä tarvittavat taidot ja kyvyt. Tavoitteena on parantaa opetuksen laatua ja saatavuutta, jotta myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapset pääsisivät opetuksen piiriin. Tämän vuoden aikana UNICEFin tavoitteena on parantaa oppimistuloksia ja saada jopa 50 miljoonaa koulunkäynnin ulkopuolella olevaa lasta opetuksen piiriin.

Lisätietoja

Laura Seppälä
Viestintäpäällikkö, Suomen UNICEF
[email protected] / p. 050 331 1886

Julkaistu 2.11.2021