Siirry sisältöön

UNiCEF auttoi 260 miljoonaa lasta oppimaan vuonna 2020

Tammikuun 24:ntenä vietetään YK:n koulutuksen päivää. Kulunut vuosi mullisti koulutuksen. UNICEF muistuttaa, miten tärkeää lapsille on päästä kouluun.

Uutinen
Hirmumyrsky Yasa tuhosi lasten koulun Fijillä, mutta Fiona Dawn, 12, ja hänen ystävänsä pääsivät jatkamaan opiskelua UNICEFin telttakoulussa. © UNICEF/UN0401565/Stephen/Infinity Images

Jokaisella lapsella on oikeus päästä kouluun. Viime vuonna maailman koululaisten arki muuttui dramaattisesti, kun koulut sulkeutuivat koronan vuoksi. 

Oppimisen kriisi korostaa tarvetta uusiin ratkaisuihin jkaikkien lasten oikeutta digiopetukseen. Moderni opetus tuo lapsille taitoja, joita huomisen yhteiskunnassa tarvitaan, ja vahvistaa heidän keinojaan irrottautua köyhyyden kierteestä 

Toisaalta koronapandemia toi päivänvaloon digikuilun köyhien ja vauraiden maiden välillä: yli 1,3 miljardilla kouluikäisellä lapsella ja nuorella ei ole internet-yhteyttä kotona. Oppimisen epätasa-arvon kurominen umpeen on järjestön tärkeimpiä tehtäviä. 

Vuonna 2020 UNICEF järjesti 261,2 miljoonalle lapselle etäopetusta tai muuta oppimiseen liittyvää apua. UNICEF varmistaa tänäkin vuonna, että vähintään 93,3 miljoonaa lasta pääsee yksilöllisen opetuksen piiriin ja 60 miljoonaa lasta pääsee kouluun.  

Koulusulku lisää riskiä 
jäädä kokonaan ulkopuolelle 

UNICEF on jo aiemmin varoittanut, että etenkin köyhissä maissa lapset maksavat koulusuluista kalliin hinnanKoulujen sulkemiseen pitäisi turvautua vasta viimeisenä keinona. 

Järjestö on huolissaan siitä, että monet maat Euroopassa viivyttävät nyt koulujen avaamista tai sulkevat niitä uudelleen. Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueella koulut ovat olleet pandemian alusta asti kiinni, ja koululaiset uhkaavat menettää kokonaisen lukuvuoden.  

Riskinä on, että köyhimmät lapset eivät palaa kouluun ollenkaan. Kouluja on avattu uudestaan esimerkiksi Nigerissä, Malawissa ja Keniassa.  

UNICEF selvitti: Kotiopetusta 
annetaan monipuolisin keinoin 

UNICEF kartoitti opetuksen toteutumista 127 ohjelmamaassa koulujen sulkeuduttua.  

Koulut yhdistivät joustavasti eri tapoja tavoittaa lapset: digiopetus, tv, radio, kotiin toimitettu oppimisaineisto ja kotikäynnit. Köyhimmissä maissa sähkön saanti ratkaisee, onnistuuko opetus tv:n ja radion välityksellä.  

Opetusmenetelmien monipuolisuus on tärkeää, sillä pelkkään digiopetukseen panostaminen ei riitä ennen kuin yhä suurempi joukko koululaisia pääsee internetin ääreen. Entuudestaan tiedetään sekinettä digikuilu tyttöjen ja poikien välillä on suuri.  

Kun oppisisällöt on saatu koteihin, koululaisten pitää vielä omaksua ne. Koululaiset, huoltajat ja opettajat tarvitsevat kaikki tukea uudenlaiseen oppimiseen. Heikoimpien koululaisten turvallisuudesta täytyy pitää huolta ja varmistaa, etteivät esimerkiksi tytöt joudu jättämään koulutöitä kotitöiden takia. 

***

 

Kansainvälistä koulutuksen päivää vietetään sunnuntaina 24. tammikuuta. 

Lue lisää kotiopetuksen toteutumisesta tästä: https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/IRB%202020-10%20CL.pdf 

Lue lisää UNICEFin humanitaarisesta työstä koronavuonna tästähttps://www.unicef.org/media/88416/file/HAC-2021-overview.pdf 

Julkaistu 22.1.2021