Keski-Aasian tytöt tähtäävät avaruuteen
Nuoret naisopiskelijat Keski-Aasiasta rakensivat ja laukaisivat seitsemän nanosatelliittia ilmansaasteiden tutkimista varten. Suomi tukee tyttöjen koulutushanketta UNICEFin innovaatiorahaston kautta.
Nanosatelliittien laukaisu toteutui UNICEFin ja kazakstanilaisen Al-Farabi Kazakh-yliopiston yhteistyönä osana tytöille suunnattua UniSat-opetusohjelmaa. Satelliittikurssille osallistui yli 230 tyttöä Keski-Aasian valtioista Kirgisiasta, Kazakstanista ja Uzbekistanista.
Nanosatelliitti on hyvin pieni, korkeintaan kymmenen kiloa painava satelliitti. UniSat-nanosatelliitit ottavat maapallosta ja avaruudesta korkearesoluutioisia kuvia. Samalla niiden anturit keräävät tietoa säteilystä, paineesta, painovoimasta, valosta ja kaasujen koostumuksesta. Data lähetetään Maahan analyysiä varten.
Kymmenessä päivässä satelliitti valmiiksi ja taivaalle
UniSat-ohjelman opiskelijat toteuttivat nanosatelliitit kymmenen päivää kestäneen työpajan aikana. Tytöt oppivat, kuinka satelliitti suunnitellaan, rakennetaan, kootaan ja ohjelmoidaan. He sovelsivat avaruusteknologiakeskuksessa saamiaan teoriatietoja heti käytäntöön.
Ensin tytöt suunnittelivat satelliittien rungot 3D-mallinnuksen avulla, ja sen jälkeen ne tulostettiin 3D-tulostimella. Tytöt ohjelmoivat myös UniSat-nanosatelliittien alijärjestelmät ja testasivat ne laboratoriossa ennen laukaisua.
UniSat-opetusohjelman kehittämistä on rahoitettu UNICEFin innovaatiorahastosta, jota Suomi on tukenut usean vuoden ajan.
Tasa-arvoa avaruusteknologia-alalle
UniSat-opetusohjelman tavoitteena on edistää tyttöjen työllistymismahdollisuuksia ja avaruusteknologia-alan tasa-arvoistumista.
Satelliitteihin liittyvä osaaminen on valttikortti työmarkkinoilla, sillä satelliitit ovat kehittyneet pienemmiksi ja niiden hinta on laskenut. Satelliitteja ja satelliittikuvantamista hyödynnetään yhä laajemmin, esimerkiksi luonnonkatastrofien vaikutusten kartoituksessa, maataloudessa ja kaupunkisuunnittelussa.
– Uzbekistanissa tyttöjen ja poikien välillä on merkittävä ero tietokonetaidoissa sekä tekniikan alan opinnoissa ja alalla työskentelyssä. UniSATin koulutusohjelma pienentää tätä kuilua sitouttamalla tyttöjä tieteeseen ja teknologiaan ja opettamalla heille alan olennaisia taitoja, toteaa UNICEFin Uzbekistanin maatoimiston johtaja Munir Mammadzade.
– Lisäksi UniSat kiinnittää laajan yleisön huomion STEM-alojen (luonnontieteet, teknologia, insinööritieteet ja matematiikka) sukupuolivinoumaan nuorten keskuudessa. Projektiin osallistuneet nuoret inspiroivat ikätovereitaan luottamaan itseensä. He näyttävät esimerkillään, että tytöt voivat menestyä millä alalla hyvänsä.
Lue lisää UNICEFin innovaatiorahaston tukemista hankkeista (englanniksi)