Suomalaisyritykset tukevat myös jouluna Ukrainan lapsia
Suomalaisyritykset ovat tukeneet UNICEFin työtä Ukrainassa vahvasti, vaikka sota ja sen seuraukset ovat olleet myös monille yrityksille raskaita ja vaatineet isoja sopeutumistoimia.
”Ukraina on henkilöstöllemme erittäin läheinen, sillä meillä on toimintaa ja kollegoita myös Ukrainassa. Autamme kollegojamme monin tavoin, ja UNICEFin avulla halusimme tukea laajemminkin Ukrainan sodasta kärsiviä - erityisesti lapsia ja perheitä”, kertoo Accountorin markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala.
”Käynnistimme henkilökuntamme keskuudessa varainkeruun UNICEFin hätäaputoimien tukemiseksi heti sodan alettua. UNICEFin hätäapu nähtiin nopeana ja tehokkaana tapana tarjota kiireellistä apua ukrainalaisille lapsille. Myös viimeisimmällä joululahjoituksellamme olemme halunneet auttaa erityisesti Ukrainan lapsia ja heidän perheitään”, kertoo Nordic Investment Bankin viestinnän asiantuntija Iiris Anttalainen.
Joulu on perinteisesti monelle yritykselle aika tehdä joululahjoitus hyvään tarkoitukseen. Viime vuonna UNICEFin saamat lahjoitukset Ukrainan lasten ja perheiden hyväksi tehtävään työhön auttoivat lisäämään apua merkittävästi. Hätäavun lisäksi UNICEF pystyi mm. korjaamaan tuhoutuneita vesijärjestelmiä sekä vaurioituneita kouluja ja tuottamaan oppimateriaaleja niin etä- kuin lähiopetukseenkin.
”Tuemme UNICEFia, koska haluamme nähdä maailman, jossa lapset kasvavat turvassa väkivallalta, sodalta ja nälältä. UNICEFin missio on linjassa yritysarvojemme kanssa, ja olemmekin tukenut UNICEFia vuosittaisilla joululahjoituksilla vuodesta 2006 lähtien”, kertoo Anttalainen.
”Henkilöstömme saa vuosittain äänestää joulun ajan hyväntekeväisyyskohteestamme ja valitsi UNICEFin tukemisen, joka on linjassa oman ”Ihmiset ensin” -periaatteemme kanssa. Lahjoittamalla UNICEFille olemme voineet luottaa, että apu saavuttaa sitä tarvitsevat”, kertoo Ylikorkala.
Suomen UNICEF ohjaa yritysten tämän vuoden joululahjoitukset lahjoittajien toiveiden mukaisesti joko hätäaputyöhön Ukrainan lasten hyväksi tai UNICEFin Lastenrahaston pitkäjänteiseen työhön lasten ja nuorten hyvän tulevaisuuden eteen.
Valmiit materiaalit helpottavat joulun ajan viestintää sidosryhmille
Joululahjoitukseen voi lahjoittaa minkä tahansa summan. Jokainen lahjoitus on tärkeä ja arvokas. Yli 400 euron lahjoituksella yritykset saavat käyttöönsä jouluisen materiaalipaketin, jonka avulla voi helposti ja kauniilla tavalla viestiä joulunajan lahjoituksesta sidosryhmille joulutoivotusten kanssa.
”Olemme hyödyntäneet UNICEFin joulumateriaaleja, erityisesti sähköistä joulukorttia, jota olemme lähettäneet asiakkaille, sijoittajille ja muille yhteistyökumppaneille. UNICEFin sähköisen joulukortin myötä osoitamme tukevamme UNICEFin tärkeää työtä lasten hyväksi, sanoo Anttalainen.
Accountorin Ylikorkala kertoo, että heilläkin materiaalit ovat olleet käytössä. ”Olemme käyttäneet UNICEFin valmiita joulumateriaaleja osana sisäistä joulun ajan viestintäämme ja kertoneet lahjoituksesta asiakasviestinnässämme.”