17-vuotias Adama kampanjoi puhtaamman ilman puolesta
Sierra Leonen pohjoisosassa Bombalin alueella asuva Adama Kargbo luottaa nyt, että hän voi vaikuttaa yhteisönsä asioihin. Hän pyrkii ystäviensä kanssa vähentämään lähiympäristönsä ilmansaasteita ja parantamaan ilmanlaatua järjestämällä valistuskampanjoita, keskustelutilaisuuksia ja koulutusta jätteiden polttamisen vahingollisesta vaikutuksesta ilmanlaadulle.
Muutoksen takana on Adaman ja hänen ystäviensä osallistuminen UNICEFin ohjelmaan, joka tukee nuorten digi- ja työelämätaitoja ja voimaannuttaa nuoria vaikuttamaan lähiympäristönsä asioihin.
Vuonna 2021 UNICEF perusti Adaman kouluun digitaalisen oppimiskeskuksen ja aloitti aivan uudenlaisen ohjelman, johon Adama ystävineen osallistui.
Kyseessä on digitaalisesti toteutettu nuorten innovaatio- ja yrittäjyysohjelma, E-UPSHIFT. Ohjelmaan voivat osallistua erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevat nuoret. Opiskelu on mahdollista eri puolille maata rakennetuissa digioppimisen keskuksissa, joita on tarkoitus rakentaa tänä vuonna niin, että niitä on kaikissa Sierra Leonen maakunnissa. Ohjelmaan on osallistunut Sierra Leonessa noin 10 000 nuorta.
”UNICEFin ohjelmaan osallistuneet löytävät ratkaisuja ongelmiin”
Nyt Adama ystävineen työskentelee yhteisön johtajien kanssa parantaakseen ilmanlaatua ja vähentääkseen lasten astma- ja muita hengityselinsairauksia. Usein nuoret viettävät pitkiä aikoja pohtien uusia ratkaisuja ympäristöongelmiin.
– Pidän todella paljon tyttöjen opettamisesta. On antoisaa etsiä yhdessä ratkaisuja ongelmiin ja nähdä, miten tytöt vähitellen muuttuvat ja saavat rohkeutta edistää itselleen tärkeitä asioita, kertoo E-UPSHIFT-ohjelman mentori Anita Bangulle Banguro.
UNICEFin ohjelman positiivisia vaikutuksia kehuu myös Maguburakan koulun rehtori Albert Bundu Kamara. UNICEF on toimittanut kouluun 22 aurinkoenergialla toimivaa tietokonetta, jotka ovat koulun 350 oppilaan ahkerassa käytössä ja koko yhteisön käytössä koulupäivien jälkeen.
– Nuorten ongelmanratkaisutaidot ovat kehittyneet hurjasti. Lapset ovat tarkkaavaisempia, osallistuvampia ja löytävät ratkaisuja ongelmiin. UNICEFin koulutusohjelman käyvät pärjäävät oppiaineissa paremmin, hän sanoo.
UNICEFin tuella kurotaan kiinni digitaalista kuilua
Sierra Leonen kahdeksan miljoonaisesta väestöstä yli 75 % on alle 35-vuotiaita. Valtaosa Sierra Leonen nuorisosta on joko työttömiä tai alityöllistettyjä, jonka takia maa menettää valtavan potentiaalin kehittymiseen. Nuorilta puuttuu työelämätaitoja ja elämäntaitoja. Tärkeä osa UNICEFin työtä onkin 14–24-vuotiaiden osaamisen ja kykyjen kehittäminen, jotta heistä tulisi oman yhteisönsä tuottavia ja aktiivisia jäseniä, jotka vaikuttavat paitsi omaan myös koko maan tulevaisuuteen.
Tällä hetkellä Sierra Leonen ja maan lasten kehittymisen esteenä on rajallinen tietoliikenneinfrastruktuuri. Vain 32 prosentilla väestöstä on pääsy internetiin ja vain 16 prosentilla nuorista on nettiyhteydellä varustettu matkapuhelin. Erityisen vähän digitaalisia yhteyksiä pääsevät hyödyntämään syrjäisillä alueilla olevat köyhien kotitalouksien nuoret. Samaan aikaan työelämä edellyttää yhä enemmän digitaalisia taitoja.
UNICEF E-UPSHIFT ohjelma vastaa tähän tarpeeseen. Ohjelma sisältää interaktiivisia animoituja videoita, valokuvia ja palautepaneeleja, jotka tekevät oppimisesta monipuolista ja kiinnostavaa lapsille ja nuorille. Oppimista tukevat digimentorit, joiksi on koulutettu jo 60 nuorta eri puolilla Sierra Leonea.
Suomalainen ryhmä tukee Sierra Leonen lasten koulutusta
Suomalaisista lahjoittajista koostuva Afrikka 2030 -ryhmä on nyt muutaman vuoden ajan tukenut UNICEFin koulutusohjelmaa Sierra Leonessa.
UNICEFin Afrikka 2030 -ryhmä sijoittaa lasten ja nuorten tulevaisuuteen Afrikan mantereella. Ryhmän ensimmäinen tukikohde on Sierra Leonen koulutusohjelma ja uusin kohde Angolassa tyttöjen voimaantumista tukeva ohjelma. Tuettavat ohjelmat valitaan sellaisista Afrikan mantereen maista, joissa on vakavia haasteita lapsen oikeuksien toteutumisessa, mutta myös merkittävää sitoutumista ja valmius ottaa isoja harppauksia kehityksessä eteenpäin. Ryhmässä pääsee tutustumaan UNICEFin työhön ja työn tuloksiin näköalapaikalta yhdessä ryhmän kanssa ja kuulemaan asiantuntijoita eri aiheista.