Siirry sisältöön

Nuoret Nepalissa haluavat opiskella ja toteuttaa unelmansa

Nepalissa monet lapset, erityisesti tytöt, eivät pääse kouluun tai joutuvat keskeyttämään koulunkäynnin. UNICEFin työ lisää arvostusta tyttöjen koulutusta kohtaan ja tarjoaa tytöille mahdollisuuden palata koulun penkille.

Maija Puska Artikkeli
Maija Puska
Kaksi nuorta ruokkii vesipuhveleita Nepalissa.
Jamanpari Pashwan ja Puspha Kumari asuvat Saptarin alueella Lounais-Nepalissa. Alue kärsii vuosittain sään ääri-ilmiöistä, kuten helleaalloista sekä tulvista, ja suurin osa alueen asukkaista elää köyhyydessä.
© UNICEF Nepal/2024/Marttinen

- Täällä monet tytöt joutuvat tekemään kotitöitä, kun taas pojat saavat käydä koulua ja opiskella. Usein tytöt myös joutuvat menemään naimisiin nuorina, 12-vuotias Jamanpari Pashwan kertoo. 

- Kun tyttö on mennyt naimisiin, ajatellaan, että siitä, että hän kävisi koulua, ei ole enää mitään hyötyä, 12-vuotias Puspha Kumari jatkaa. 

Pashwan ja Kumari asuvat Saptarin alueella Lounais-Nepalissa. Alue kärsii vuosittain sään ääri-ilmiöistä, kuten helleaalloista sekä tulvista, ja suurin osa alueen asukkaista elää köyhyydessä.  

Pashwan ja Kumari ovat molemmat joutuneet keskeyttämään koulunkäynnin, mutta UNICEFin tuella he ovat päässet takaisin kouluun. 

- Meidän täytyy huolehtia talosta sekä siivota ja hoitaa pienempiä lapsia sillä aikaa, kun vanhempamme käyvät töissä tehtaissa ja pelloilla, Pashwan sanoo. 

Tarvitaan lisää arvostusta tyttöjen koulutusta kohtaan 

- Nepalissa monet lapset, erityisesti tytöt, eivät käy koulua, sanoo ohjelmapäällikkö Purnima Gurung UNICEFin Nepalin maatoimistosta. 

- Syy on usein sosioekonominen, eli jos perhe on hyvin köyhä, heillä ei ole varaa lähettää lapsiaan kouluun. Kulttuurissamme ei myöskään arvosteta tyttöjen koulutusta eikä ymmärretä moninaisuutta ja erilaisia oppijoita. 

Olisin onnellinen, jos sukupuolten epätasa-arvoa ja lapsiavioliittoja ei olisi olemassa. 

Jamanpari Pashwan, 12 vuotta

UNICEF tukee heikoimmassa asemassa olevien lasten koulunkäyntiä Nepalissa monilla eri tavoilla.  

- Meillä on esimerkiksi yhdeksän kuukauden mittainen nonformaali koulutusohjelma lapsille, jotka ovat joutuneet jättämään koulunkäynnin kesken, Gurung kertoo. 

- Ohjelman aikana tarjoamme heille opiskelumateriaaleja ja opetusta eri aiheista. Ohjelman jälkeen tuemme heitä, jotta he pääsevät palaamaan kouluun eivätkä keskeytä koulunkäyntiä uudestaan. 

Ruohonjuuritason työn lisäksi UNICEF esimerkiksi kouluttaa opettajia, tukee vanhempia ja vaikuttaa päättäjiin, jotta tyttöjen koulunkäynnin arvostus Nepalissa lisääntyisi. 

Nuoret ymmärtävät koulutuksen merkityksen 

- Minua harmittaa, että monet tytöt eivät pääse kouluun. Jos he pääsisivät, he voisivat saavuttaa elämässään vaikka mitä, Pashwan sanoo. 

- Olisin onnellinen, jos sukupuolten epätasa-arvoa ja lapsiavioliittoja ei olisi olemassa.  

- Minä haluan opiskella. Jos menestyn opinnoissani, voin saavuttaa unelmani, Kumari kuvailee. 

- Meidän kannattaa käydä koulua, sillä koulutus antaa meille valtaa, Pashwan kiteyttää. 

 

Julkaistu6.8.2024