Siirry sisältöön

Opettajasta digiajan superstara UNICEFin tuella

UNICEFin Helsingissä sijaitsevan oppimisen innovaatiokeskuksen kehittämä Superstar Teacher Toolbox auttaa opettajia kaikkialla maailmassa hyödyntämään tehokkaasti digi- ja mobiilitekniikkaa opetuksessaan.

Artikkeli
Varhaisteini-ikäinen lapsi katsoo keskittyneesti tietokoneensa näyttöä sormet näppäimistöllä. Huiviin pukeutunut aikuinen on kumartanut hänen viereensä. Takana näkyy muita lapsia istumassa tietokoneiden äärellä.
Rehtori Gamarofiza Zainal Abidin katsoo uteliaana opiskelijansa näyttöä arabian kielen tunnilla. UNICEF on panostanut Malesiassa digitaaliseen oppimiseen ja auttanut varmistamaan 4,3 miljoonan lapsen koulunkäynnin jatkumisen myös silloin, kun kouluja on jouduttu eri syistä sulkemaan. © UNICEF/UNI607835/Sufari

Miljoonat lapset maailmassa eivät pääse kouluun esimerkiksi konfliktien ja sään ääri-ilmiöiden aiheuttamien kriisien vuoksi. Iso osa lapsista ei myöskään opi koulussa perustaitoja. Puhutaan maailmanlaajuisesta oppimisen kriisistä.

Keski- ja matalan tulotason maissa 70 prosenttia 10-vuotiaista ei ymmärrä yksinkertaista kirjoitettua tekstiä. 

Yksi osa ratkaisua on digitaalisten opetusmenetelmien hyödyntäminen. UNICEFin Superstar Teacher Toolbox on työkalupakki, joka tarjoaa opettajille digitaitoja ja -työkaluja. Tukemalla digitaalista oppimista UNICEF pyrkii parantamaan erityisesti maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten oppimista.

Tehokasta ja turvallista digiopetusta

Superstar Teacher Toolbox sisältää tällä hetkellä kaksi käytännönläheistä opasta: digitaalisen pedagogiikan oppaan sekä oppaan mobiiliviestinnän hyödyntämiseen opetuksessa.

Digitaalisen pedagogiikan osio auttaa opettajaa suunnittelemaan digitaalisten välineiden hyödyntämistä opetuksessa ja ottamaan ne käyttöön. Materiaali auttaa opettajaa varmistamaan, että digitaaliset opetusmenetelmät todella vahvistavat oppimista ja että niiden käyttö on turvallista.

Nuori käyttää matkapuhelinta oppitunnilla.

13-vuotias Anjali Chaudri käyttää matkapuhelinta apuna oppituntitehtävien teossa elämäntaitojen tunnilla Intian Gujaratissa.

Matkapuhelimien yleistyessä niistä on tullut tärkeitä opetusvälineitä erityisesti köyhien maiden syrjäseuduilla ja kriisialueilla eri puolilla maailmaa. UNICEFin materiaali auttaa opettajia käyttämään mobiiliviestialustoja, kuten WhatsAppia ja tekstiviestejä tukemaan opetusta ja oppimista. Materiaali tarjoaa käytännön esimerkkejä, asiantuntijavinkkejä ja tärkeitä turvallisuusnäkökohtia tehokkaaseen ja turvalliseen mobiiliviestintään opettajan ja oppilaiden välillä.

Tutustu tarkemmin Superstar Teacher Toolboxiin

Julkaistu 3.10.2024