Siirry sisältöön

Sota voi rikkoa lapsen mielen – UNICEF tukee lasten mielenterveyttä kriiseissä

Lapset tarvitsevat sodan keskellä tukea mielenterveyteen.

Artikkeli
Noora Pohjanheimo
Vakava lapsi katsoo aidan raosta.
4-vuotias Walaa on paennut sotaa jo useasti. © UNICEF/UNI681101/Elfatih

Sodan kokeminen tarkoittaa lapselle pelottavia tilanteita, läheisten menettämistä, kodista pakenemista sekä väkivallan ja loukkaantumisen riskiä. Kriisin keskellä on usein puutetta peruspalveluista kuten puhtaasta vedestä, terveydenhuollosta ja riittävästä ravinnosta. Tavallista, turvallista arkea koulupäivineen ei ole. Kokemus voi rikkoa lapsen mielen.

Lasten ja nuorten mielenterveyden tukeminen on tärkeä osa UNICEFin työtä kriisien keskellä. Työn ytimessä on tarjota lapsille hengähdystauko kuormittavan tilanteen keskellä, mahdollisuuksia ja paikkoja olla lapsi, leikkiä, pelata ja käsitellä vaikeita tunteita itselle sopivalla tavalla kuten esimerkiksi piirtämällä, leikkimällä tai puhumalla turvallisen aikuisen kanssa.

Sota teki iloisesta ja puheliaasta lapsesta hiljaisen

Sudanilainen 4-vuotias Walaa on paennut sotaa kolmesti viimeisen puolentoista vuoden aikana. Pakomatkaan on kuulunut pommituksia, kaduilla vietettyjä öitä, loputonta kävelyä ja viikkojen piileskelyä metsässä. Päivä päivältä eläväinen ja puhelias Walaa alkoi muuttua, ja lopulta hänestä tuli hiljainen ja vetäytyvä.

Osallistuminen yhteiseen toimintaan ja Amalin tuki ovat saaneet Walaan rentoutumaan ja ilmaisemaan itseään paremmin.

© UNICEF/UNI681113/Elfatih

Ahdistus ja masennus ovat uhka lapsen terveelle kasvulle. Väkivallan kokeminen vaikuttaa tunne-elämään, terveyteen ja sosiaaliseen kehitykseen jopa koko elämän ajan. Nuorilla ahdistus ja altistuminen traumaattisille tapahtumille voi johtaa päihteiden käyttöön, huonoon itsetuntoon, terveysongelmiin, huonoon koulumenestykseen, itsensä vahingoittamiseen ja jopa itsemurhaan.

Walaata hoitava mielenterveyden asiantuntija Amal Abdullah painottaa, että oikea-aikainen psykologinen tuki on tärkeää lapsen turvallisuuden ja normaaliuden tunteen palauttamiseksi. Apua on saatava ajoissa.  

Turvallinen tila tuo toivoa

Walaa sai apua UNICEFin tukemasta turvallisesta tilasta, jossa hän osallistuu toimintaan muiden lasten kanssa. Hän ei juurikaan ota kontaktia muihin lapsiin, mutta yhteinen piirtely ja puuhastelu tuovat turvallista tekemistä ja rutiinia päiviin – molemmat tärkeitä kokemuksia mielenterveyden paranemiseen.

Kodeistaan paenneille lapsille Libanonissa järjestetään psykososiaalista tukea väliaikaisissa majoitustiloissa. Leikkiminen vähentää stressiä ja vahvistaa sosiaalisia suhteita.

Amal Abdullah tarjoaa turvallisessa tilassa psykologista tukea ja keskusteluapua erityistä tukea tarvitseville lapsille. Walaan kanssa hän käy kahdenkeskisiä keskusteluja.

”Aiemmin Walaa ei juurikaan syönyt tai juonut tai ilmaissut, jos hänellä oli nälkä tai tarve käydä vessassa. Hänen perheensä oli vaikea ymmärtää häntä, joten otin heidät mukaan käynneille, jotta vanhemmat voivat paremmin tukea hänen toipumistaan”, Amal kertoo.

Vanhempien rooli lasten mielenterveyden tukemisessa on oleellinen ja siksi UNICEF tarjoaa tukea koko perheelle ja keskittyy myös vanhempien hyvinvointiin.

Leikki ja rutiinit ovat tärkeitä

 

Siskokset leikkivät nukeilla Kabulissa, Afganistanissa. Heidän äitinsä valmisti nuket osana UNICEFIN tukemaa positiivisen ja leikkisän vanhemmuuden -tukiohjelmaa. 

Leikkiminen laskee lapsen stressitasoa ja pienikin hetki laulua, tanssia tai pelaamista rentouttaa ja tuottaa hyvää mieltä. Leikkimällä on mahdollista käsitellä vaikeita tunteita tai kokemuksia, joille on muuten vaikea löytää sanoja tai käsittelytapoja. Pelaaminen ja niissä onnistuminen vahvistavat lapsen tunnetta siitä, että he ovat osaavia ja pystyviä. Tämän vuoksi UNICEF toimittaa lapsille kriisialueilla myös vapaa-ajan tarvikkeita, hyppynaruja, palloja ja pelejä.

Koulu on tärkeä tuki mielen hyvinvoinnin kannalta. Koulunkäynnin tarjoamat rutiinit, onnistumisen kokemukset, oppiminen, turvalliset aikuiset ja koulukaverit tukevat lasten mielenterveyttä. Pakolaisleireillä ja muissa poikkeusolosuhteissa UNICEF rakentaa väliaikaisia koulutiloja ja jakaa opetusmateriaaleja, jotta koulunkäyntiä on mahdollista jatkaa. Sota-alueella, kuten Ukrainassa, varustetaan kouluihin väestönsuojia ja turvallisia ikkunoita, jotta lapset voivat turvallisesti osallistua oppitunneille.

Toipumista päivä kerrallaan

Walaa toipuu hitaasti, mutta pieniä merkittäviä askeleita on jo tapahtunut.

”Hän on alkanut piirtää tunnistettavia kuvioita, hän kertoo, jos on nälkäinen ja sanoo jopa nimensä”, Amal kertoo.

Toipuminen kestää pitkään ja Walaan vanhemmat toivovat jo, että pelko ja trauma katoaisivat. He ovat kuitenkin toiveikkaita, sillä pieniä edistysaskeleita tapahtuu joka päivä.

Lahjoita keräykseen

Julkaistu 6.2.2025