Rettig Group
Rettig Group tukee UNICEFin mielenterveystyötä Nepalissa.
Rettig tukee UNICEFin mielenterveystyötä kolmivuotisessa ohjelmassa Nepalin syrjäisessä Karnalin provinssissa.
Rettig Groupin tuella parannetaan lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen saatavuutta telelääketieteen palvelujen ja yhdessä nuorten kanssa kehitetyn chatbotin avulla sekä lisäämällä tiedotusta ja tukea mielenterveysasioista. Arviolta noin 125 000 ihmistä saa suoraa mielenterveyteen liittyvää tukea telelääketieteen avulla, ja ainakin 5000 lasta ja nuorta saa erityisasiantuntijan palveluita vaikeampiin mielenterveysongelmiinsa.
Lisäksi yli 600 000 lasta, nuorta ja huoltajaa saa tietoa mielenterveydestä ja telelääketieteen mielenterveyspalveluista radio-ohjelmien ja yhteisöissä järjestettävien tiedotuskampanjoiden avulla.
– Nepalin kaltaisessa maassa, jossa palveluita on pääkaupungin ulkopuolella hyvin harvassa ja liikkuminen maan sisällä on vaikeaa, telelääketieteen ratkaisuille on valtava kysyntä, sanoo lääkäri Arun Raj Kunwar, pääkaupunki Katmandun Kantin lastensairaalan lasten ja nuorten psykiatrian osaston johtaja.
"Lasten terveydellä suuri vaikutus koko yhteiskunnan tulevaisuuteen"
– Koronaviruspandemia on vaikuttanut hyvin haitallisesti kaikkiin ikäryhmiin kaikkialla maailmassa. Vaikka lapsille pandemiasta on tullut vähemmän fyysisiä oireita, sen mielenterveydelliset vaikutukset on todettu kautta maailman. Vasta nyt alamme huomata, mitkä ovat pandemian vaikutukset lapsiin ja nuoriin. Koska lasten terveydellä on suuri vaikutus koko yhteiskunnan tulevaisuuteen, halusimme keskittää tukemme UNICEFille, jolla on runsaasti kokemusta lasten ja nuorten tukemisesta maailmanlaajuisesti. UNICEFin työ on tehnyt meihin vaikutuksen, ja meistä on hienoa päästä mukaan tukemaan heidän ohjelmaansa Nepalissa. Toivottavasti tästä ohjelmasta saadaan mallia myös muiden maiden lasten ja nuorten auttamiseen UNICEFin toiminta-alueella”, sanoo Tomas von Rettig, Rettig Groupin hallituksen puheenjohtaja.
Chatbotin sisältöä suunniteltiin yhdessä nuorten kanssa
Hankkeessa käytettävän chatbotin sisältöä suunniteltiin ja toteutettiin Rettig Groupin tuella heti hankkeen ensimmäisenä vuotena. Chatbotin sisältöä toteutettiin yhdessä nuorten kanssa ja sen nimeksi valittiin ”Ma Chu Ni – Minä olen täällä”. Chatbot integroitiin osaksi Karnalin maakuntasairaalan ja pääkaupunki Katmandun Kantin lastensairaalan telelääketiedealustaa. Molempien sairaaloiden hoitotyöntekijät koulutettiin chatbotin käyttöön. Rettig Group tuella UNICEF pystyi myös tukemaan mielenterveyspalveluiden perustamista ja psykiatrin palkkaamista Karnalin sairaalaan yhteistyössä Katmandun Kantin lastensairaalan kanssa.
Kuva: Pandemien seurauksena moni lapsi masentui arkirutiinien hajottua ja koulujen suljettua ovensa. Nepalilainen Tika Subendi on saanut apua pojalleen telelääketieteen terapiapalveluista.
© UNICEF Nepal/2022/RUpadhayay