Koulutus on perusedellytys tasa-arvolle, vakaille demokratioille ja ilmastonmuutoksen torjumiselle.
Tutkimusten mukaan koulutetuilla äideillä on terveemmät ja koulutetummat lapset. Koulutus vähentää teiniraskauksia ja lisää naisten mahdollisuuksia päättää perheen koosta. Koulutus lisää myös aikuisten toimeentulomahdollisuuksia, tiedonsaantia ja osallistumista.
Koronapandemia syvensi oppimisen kriisiä
Maailmassa jo yhdeksän lasta kymmenestä pääsee aloittamaan koulun. Kuitenkin koulun ulkopuolelle jää edelleen yli 250 miljoonaa lasta.
Oppiminen on kriisissä. Koulut eivät ole pystyneet reagoimaan kasvaneisiin lapsimääriin, infrastruktuuri sekä opetusmateriaalit ovat puutteellisia ja opetuksen laatu on heikkoa. Puolet matala- ja keskimatalatuloisten maiden lapsista ei opi lukemaan tai kirjoittamaan yksinkertaista lausetta kymmeneen ikävuoteen mennessä.
Koronapandemia on pahentanut tilannetta entisestään. Tällä hetkellä koulut ovat 23 maassa edelleen kokonaan tai osittain suljettuina. Näissä maissa asuu 405 miljoonaa kouluikäistä lasta, joiden koulunkäynnin jatkuvuus on nyt uhattuna. Mitä pidempään lapset ovat poissa koulusta, sitä suuremmaksi kasvaa riski, että he eivät enää palaa koulun penkille. UNICEFin tuoreesta raportista ilmenee, että 147 miljoonalta lapselta on viimeisten kahden vuoden aikana jäänyt saamatta yli puolet koulutunneista. Maailmanlaajuisesti lapset ovat menettäneet miljardeja oppitunteja.
Miksi UNICEF?
UNICEF on maailman vaikutusvaltaisin lastenjärjestö. Toimimme kaikkialla maailmassa heikoimmassa asemassa olevien lasten puolesta. YK:n mandaatin ansiosta UNICEFilla on ainutlaatuinen mahdollisuus työskennellä kaikkien maailman valtioiden kanssa. Vaikutamme hallitusten tekemään työhön, mutta toimimme myös ruohonjuuritasolla perheiden ja lasten parissa. Tuemme esimerkiksi sekä lasten koulunkäyntiä että maiden opetusjärjestelmien kehittämistä. UNICEF on puolueeton, mutta aina lasten puolella.