Näkökulma: Kun lapset kokevat tulleensa kuulluiksi, heidän itsetuntonsa kohoaa
Suomen UNICEFin TET-harjoittelija Wanling Zhu haluaisi, että lasten ja nuorten oikeudesta ilmaista mielipiteensä keskusteltaisiin enemmän.
Suoritin lapsen oikeuksien viikolla TET-harjoitteluni Suomen UNICEFilla, jossa tutustuin UNICEFin toimintaan eri tiimien näkökulmista ja syvensin ymmärrystäni lapsen oikeuksien sopimuksesta. Valitsin yhden lapsen oikeuden, josta haluaisin keskustella.
Halusin alun perin valita oikeuden koulutukseen, mutta koska se on tämän vuoden lapsen oikeuksien viikon teema, siitä on jo keskusteltu paljon tällä viikolla. Siksi haluaisin muistuttaa toisesta hyvin keskeisestä lapsen oikeudesta, joka pitäisi kuulua jokaiselle lapselle, mutta välillä unohtuu: “oikeus ilmaista mielipiteitä”.
Tämä on minusta erittäin tärkeää, koska lapset muodostavat yhteiskunnan todella tärkeän osan, joka rakentaa tulevaisuutta. Lisäksi ei riitä, että annetaan lapsille mahdollisuus ilmaista mielipiteitään, on myös todella tärkeää, että aikuiset kuuntelevat ja kunnioittavat lasten näkemyksiä.
Kun lapset kokevat tulleensa kuulluiksi, heidän itsetuntonsa kohoaa, mikä kannustaa heidät jakamaan mielipiteitään ja vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin myös tulevaisuudessa.
Oikeus ilmaista mielipiteensä toteutuu Suomessa hyvin
Mielestäni valitsemani oikeus on toteutunut suhteellisen hyvin Suomessa verrattuna moniin muihin maihin. Täällä lapsilla ja erityisesti nuorilla on mahdollisuuksia vaikuttaa heitä koskettaviin asioihin. Suomessa on tarjolla nuorille hyviä mahdollisuuksia vaikuttaa päätöksenteossa, esimerkiksi oppilaskunta ja nuorisovaltuusto. Mutta täällä on kuitenkin myös kehitettävää. Oppilaskuntaan ja nuorisovaltuustoon pääsemistä edeltää valinta. Kaikki eivät pääse oppilaskuntaan tai nuorisovaltuustoon.
Onko lapsilla ja nuorilla, joita ei ole valittu oppilaskunnan ja nuorisovaltuuston tai muun samankaltaisen paikan jäseneksi, yhtä suuri mahdollisuus ilmaista mielipiteitään kuin niillä, jotka on valittu? Olin esimerkiksi itse viime vuonna koulun oppilaskunnassa, mutta tänä vuonna aikataulusyistä jäin oppilaskunnan ulkopuolelle, ja olen huomannut, että on vaikeampaa ehdottaa jotain ideaa oppilaskunnalle ulkopuolisena.
Ei ole oikein, että vain valitut saavat vaikuttaa ja ilmaista mielipiteitään, vaan kaikkien pitää saada vaikuttaa. Valitut ovat ne, jotka auttavat yhteisöä toteuttamaan tavoitteitaan.
Miten voidaan taata kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet?
Maailmassa lapsen oikeus ilmaista mielipiteitä ei toteudu kaikkialla. Joissakin diktatuurimaissa aikuisillakaan ei ole mahdollisuutta ilmaista mielipiteitään. Kun taas toisissa maissa, joissa oli aiemmin hierarkkinen yhteiskunta, aikuiset ovat ehkä tottuneet olemaan auktoriteettiasemassa. Tällöin lasten ääntä ei yleensä ole otettu huomioon.
Lapsen oikeuksien sopimuksen eri oikeudet liittyvät toisiinsa. Ilman oikeutta koulutukseen, omantunnon- ja uskonnonvapauteen lapsi ei pysty muodostamaan omia mielipiteitään.
Jotta lapsen oikeutta ilmaista mielipiteitään voidaan edistää, on tärkeää edistää myös muita lapsen oikeuksia. Lisäksi on tarpeellista pohtia, kuinka voimme taata kaikille maailman lapsille yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa ja ilmaista mielipiteitään.
Kirjoittaja on 9-luokkalainen Wanling Zhu, joka suoritti TET-harjoittelun Suomen UNICEFilla lapsen oikeuksien viikolla.